Zomer in de B&B - Kaat De Kock RECENSIE

Recensie: Zomer in de B&B - Kaat De Kock

Goed nieuws voor de fans van Hanne en haar bed & breakfast in de Ardennen: in Zomer in de B&B van Kaat De Kock staat de sympathieke uitbaatster opnieuw centraal. Na een uitdagende opstart zoals beschreven in deel 1 Winter in de B&B zijn Hanne en haar moeder inmiddels volledig geïntegreerd in het dorp. Bovendien hebben ze er nu ook het gezelschap van Kirstie, Hanne's beste vriendin en diens partner Yassar bijgekregen. Er komen spannende tijden aan, want Kirstie staat op het punt om te bevallen. Hanne is echter nog niet in die levensfase beland. Ze is dan wel samen met Lucas, maar of die relatie haar altijd zoveel bevrediging brengt, is nog maar de vraag. En wat moet ze aanvangen met Rémi, die af en toe nog door haar hoofd spookt?

Waar Kaat De Kock in Winter in de B&B nog serieus de grenzen van de geloofwaardigheid aftast en zo de kracht van haar verhaal naar beneden haalt, heeft ze met Zomer in de B&B een goed geconstrueerd en aantrekkelijk boek geschreven. Ze belicht afwisselend de problemen waarmee Hanne en Kirstie geconfronteerd worden en legt daarmee de vinger op enkele wonden die veel jonge vrouwen zullen herkennen: het moederschap en de omgang met de schoonfamilie; het nastreven van geluk, al dan niet in een relatie, het draaiende houden van een onderneming... De mogelijkheid tot identificatie is hier prominenter aanwezig dan in het eerste deel en het verhaal raakt aan meer diepgaande thema's, wat Zomer in de B&B een pak interessanter maakt. Het boek situeert zich nog steeds binnen het feelgoodgenre, maar komt veel matuurder over.

Kaat De Kock heeft een vlotte pen en weet hoe ze de lezer van de ene naar de andere scène kan meekrijgen. Ze schrijft treffende en humoristische scènes neer die de lezer geregeld doen gniffelen. Zo is er de dansvloer die plots wel heel glibberig wordt, niet door een of ander bijzonder drankje maar omdat Kirstie haar water gebroken is; of dan is er weer een spin die wel zeker platgeslagen moet worden omdat ze anders wel de weg naar binnen opnieuw weet te vinden. Het taalgebruik dat de auteur hanteert, is beeldrijk zonder poëtisch te willen zijn. Het resulteert in een filmische stijl die prettig aanvoelt en gemakkelijk te lezen is.

Met Zomer in de B&B heeft Kaat De Kock een volwassener vervolg geschreven op Winter in de B&B. Terwijl de thema's geloofwaardiger en herkenbaarder zijn uitgewerkt, is de typische vlotte en humoristische stijl van de auteur gebleven. Dit belooft veel moois voor het derde deel, Bruiloft in de B&B.

De B&B - Zomer in de B&B

1  2  3  4  5

Hanne is samen met haar moeder een B&B begonnen in de Ardennen en de zaken gaan goed. Haar beste vriendin is bevallen van een wolk van een baby, en ook haar nieuwe vriend blijkt perfect te zijn. Het leven kan niet beter, toch? Maar is die vriend misschien niet een beetje té perfect? En waarom verdwijnt haar mama telkens voor het ontbijt? En overleeft de relatie van haar beste vrienden de bemoeienissen van zijn ouders wel?