Roadtrip - Suzanne Vermeer RECENSIE

Recensie: Roadtrip - Suzanne Vermeer

Paula en Theo zijn het schoolvoorbeeld van een liefdeskoppel dat al van jongs af aan bij elkaar is. Samen delen ze al jaren dezelfde droom: het maken van een roadtrip door de Verenigde Staten. Nu lijkt eindelijk het moment daar, maar Paula kan er niet van genieten. Sinds een tijdje krijgt ze vervelende berichten op haar telefoon die verwijzen naar haar verleden dat ze liever voor Theo geheimhoudt. Maar Theo is van plan te genieten van hun roadtrip en zet Paula voor het blok... en dan lijkt alles fout te gaan.

De nieuwe zomerse thriller van Suzanne Vermeer Roadtrip is gebaseerd op het gezegde "al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel". En dat terwijl Paula zo haar best doet om de leugen te verbergen, bijna op het drammerige af. Het lijkt niet alleen alsof Paula de lezer moet overtuigen van haar liefde voor Theo, maar ook zichzelf. Hoe harder ze het roept, hoe minder je er als lezer van lijkt te geloven.

Suzanne Vermeer heeft met Paula een lastig karakter neergezet in Roadtrip. Als lezer wil je een band met haar opbouwen en sympathie voor haar voelen, maar dat word je moeilijk gemaakt. Aan de ene kant is het lastig om sympathie te voelen voor een karakter dat zelf 'schuldig' is aan haar geweten, aan de andere kant is het moeilijk om een band op te bouwen omdat Paula zo hard van zich af 'schreeuwt' dat haar persoon niet echt tot de lezer doordringt. En dat is jammer, want het verhaal van Roadtrip wordt bijna volledig vanuit haar perspectief verteld.

In veel opzichten is Roadtrip precies wat je van een Suzanne Vermeer verwacht: een vlot tempo, waarbij hier en daar precies de goede details worden gegeven om het verhaal meer beeldend te maken zonder in te leveren op verhaaltempo. Ook is het verhaal uniek en actueel. Er wordt naar onderwerpen als black lives matter en me2 bewegingen verwezen en social media hebben een belangrijke rol in het verhaal gekregen. Dit zorgt ervoor dat het verhaal van Roadtrip realistisch is en de lezer zich snel in de wereld van Paula bevindt.

Doordat het verhaal vrij realistisch is geschreven, is het 'spannende' element in deze laagdrempelige thriller een anticlimax. Als alles fout lijkt te gaan verschijnt Stewart als held ten tonele, maar het contact tussen Stewart en Paula voelt een beetje willekeurig aan. De rol van moedige en eigenwijze vrouw die Paula aanneemt bij Stewart lijkt niet helemaal aan te sluiten bij de rol in het eerste gedeelte van het verhaal. Hierdoor komt het einde ook een beetje willekeurig, gekuntseld en gehaast over, hoewel ook passend. Het is jammer dat bepaalde elementen, waar in het eerste gedeelte veel focus op ligt, een beetje worden afgeraffeld op het einde. Daarentegen is het laatste hoofdstuk een hele fijne manier om het verhaal af te sluiten.

Al met al is Roadtrip van Suzanne Vermeer weer een prima verhaal en leuk vermaak tijdens een warme zomerdag. Deze soft-thriller is erg realistisch geschreven en bereikt de lezer daarom gemakkelijk. Helaas is het karakter van het hoofdpersonage soms moeilijk, waardoor het niet altijd goed lukt om een band met haar op te bouwen. Toch mag dat de pret niet drukken, want dit actuele verhaal leest zo weg.

Recensie: Roadtrip - Suzanne Vermeer

Roadtrip

1  2  3  4  5

Paula Visser is met haar man Theo op rondreis langs de Amerikaanse westkust. Met een camper leggen ze de route af waar ze al jaren van dromen en eindelijk hebben ze de qualitytime waar ze zo aan toe zijn. Maar wanneer Paula in Las Vegas iemand uit haar verleden tegenkomt, slaat de vakantiestemming om. Als enkele dagen later Theo spoorloos verdwijnt, is ze volledig in paniek. Wat volgt is een nachtmerrie die alleen maar groter wordt wanneer het lichaam van een vermoorde man wordt gevonden…