De buitenkeuken - Charlotte Marres & Olle Swets RECENSIE

Recensie: De buitenkeuken - Charlotte Marres & Olle Swets

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Dit zijn de boeken waar ik van houd. Recepten met een verhaal of in dit geval misschien verhalen met recepten! Charlotte Marres en Olle Sweets trekken in De buitenkeuken door Nederland op zoek naar producenten, hun producten én hun verhalen. Charlotte schrijft de verhalen en Olle kookt met zijn eigen buitenkeuken op locatie met de producten van het land of uit het water. In totaal bezoeken ze voor De buitenkeuken 12 kleinschalige producenten van groente, fruit, vlees (lam) en schaal- en schelpdieren. Behalve een kookboek is het dus zeker ook een verhalenboek. Verhalen die worden begeleid door foto's van de producenten en hun akkers, bossen of water. Dat Charlotte Marres ook nog eens fotografe is maakt het boek compleet. De foto's én de verhalen tonen een wel heel idyllisch beeld van wat soms best hard weken zal zijn, maar dat mag!

Eerder schreef het duo al het boek De wijnboer. Daarvoor trokken ze door heel Europa. Het idee is hetzelfde, maar er was één verschil. In De wijnboer stond de wijn vast en werd er een passend gerecht bij gezocht. In De buitenkeuken stond het product vast en moest Olle, die ook nog wijnimporteur is, er zelf een geschikte wijn bij zoeken. Bj ieder gerecht wordt dan ook uitgelegd waarom voor een bepaalde wijn is gekozen.

De gerechten in het boek worden gemaakt in De buitenkeuken van Olle. Dat betekent houtvuur en barbecue. Toch hoef je niet direct een houtvuur aan te leggen in je tuin. Veel recepten zijn ook te maken op het fornuis (Olle heeft ook een gasbrander) en anders op de barbecue. De benodigde materialen vind je terug in het boek.

Omdat ik toch op de camping zat besloot ik om op mijn Skottelbraai het knapperig platbrood met verse tomatensalsa te maken. Olle Swets en Charlotte Marres deden dat in Groningen en spraken de telers én de molenaar die van het graan meel maakt. Platbrood vind ik, mits het goede recept gebruikt wordt, sowieso een aanrader. Bij het verse brood smaakte de tomatensalsa van tomaat, oregano en tabasco er heerlijk fris bij.

Voor De buitenkeuken brachten Olle en Charlotte ook een bezoek aan Ria Loohuizen. Zelf schrijfster van meerdere boeken over wildpluk. Samen trokken ze er op uit om paddenstoelen te zoeken. Het bijbehorende recept is dat van een omelet met wilde paddenstoelen. Ik gebruikte oesterzwammen uit de super en nam er een heerlijk volkoren brood bij. Ook deze boerenomelet, hoewel niet heel verrassend, was erg lekker. De bijbehorende wijn komt uit Umbrië, Italië.

Voor mooie verhalen over eten hoef je niet naar Azië of naar Frankrijk. Met De buitenkeuken droom je weg in eigen land en kom je terecht op het Nederlandse platteland, in onze eigen bossen en op onze voedselrijke wateren.

De buitenkeuken

1  2  3  4  5

In De buitenkeuken trekken Charlotte Marres en Olle Swets met hun mobiele keuken Nederland en Vlaanderen in op zoek naar onafhankelijke voedselproducenten met een bijzonder verhaal. Buiten op het land of water waar hun producten vandaan komen, koken ze op open vuur voor en met boeren, vissers, wildplukkers, telers en herders. Op het drooggevallen wad, waar de kokkelvisser zijn kokkels raapt, bij de aspergeteler, waar ze vers uitgestoken asperges eten direct naast het bed of mee op pad met de herders, waarna ze op de hei eten bereiden boven een driepoot.

Vuur verbindt en onder het koken komen de beste verhalen los. Olle en Charlotte schreven daarnaast ook alle recepten uit die ze bij de producenten op het land hebben gekookt, steeds met een bijpassende wijntip en met foto’s waar je direct trek van krijgt. En je hoeft heus niet altijd een vuur te ntsteken, de recepten zijn evengoed geschikt voor de keuken thuis.

Charlottes en Olles vorige boek De wijnboer stond op de longlist voor Het Gouden Kookboek 2020 en de delicious. publieksprijs.

• Slag of stoot - Meghan Quinn