Vrije vogels - Ilja Gort RECENSIE

Recensie: Vrije vogels - Ilja Gort

Vrije Vogels van Ilja Gort is het derde boek in de serie over Abel en Angela, wijnboeren in Frankrijk. Het is het vervolg op Godendrank en Bed & Breakfast. Alle delen, dus ook Vrije vogels, zijn echter heel goed alleen te lezen.

Amsterdamse Abel en zijn vrouw Angela zijn een aantal jaren geleden vertrokken naar Frankrijk om daar een nieuw leven op te bouwen als wijnboeren. De zaken gingen niet heel erg goed en uiteindelijk hebben ze een deel van hun chateautje verbouwd tot bed & breakfast. Ook dat liep niet helemaal lekker en Abel, idealist in hart en nieren, is in zee gegaan met de Amsterdamse drugsbaron Sjeng Schellekens (de Kolonel) om de boel te redden. Maar geheel zuiver was hij ook niet want Sjeng belandde in de bak, door toedoen van Abel en politieman Bonkers. Abel en Angela genieten nu van een zorgeloos leven in Soissant-sur-Cèze, wanneer Bonkers ineens op de stoep staat om Abel te waarschuwen dat de Kolonel vrij is en op wraak uit is. Het blijkt echter dat Sjeng helemaal niet op wraak uit is, maar juist net als Abel het roer om wil gooien en ook zijn "ik vertrek"-momentje wil pakken. Maar lichtelijk overspannen Bonkers wil nog een grote vangst doen en de Kolonel persé opnieuw achter de bajesdeuren zetten....

Duizendpoot en multi-talent Ilja Gort behoeft geen introductie. Begonnen ooit als muzikant en nu schrijver, tv-maker en bovenal wijnboer met het inmiddels bekende label "La Tulipe" en "Gort & Gort". Een man met een opmerkelijke look en een passie voor wijn en alles daaromheen. Als schrijver heeft hij een geheel authentieke schrijfstijl. Bloemrijk en erg humoristisch, maar goed gedoseerd. Hij kan op een grappige bijna karikaturale manier dagelijkse situaties omschrijven. Zijn beeldspraak is origineel en hij geeft bijna absurdisch beeldend uitleg.

Bij Ilja Gort hoef je geen literaire grootheid te verwachten, maar dat is ook in het geheel zijn opzet niet. Vrije vogels is net als de vorige delen uit deze serie, gewoon lekker lichte kost. Een echt zomerboek, waarbij de Franse sfeer van de bladzijden afspat.

De beschrijving van het wel en wee op de boerderij en de roadtrip van Abel en Sjeng is hilarisch. De personages zijn bijna stereotypen, maar dat is helemaal niet erg. Heerlijk ontspannend, grappig en gek genoeg ook herkenbaar. Denken we niet allemaal wel eens aan dat vrije leven en weten we ook niet dat zoiets altijd op hindernissen stuit? Niet iedere roman hoeft een diepgaand thema te hebben. Soms is het gewoon heerlijk om een leuk gezellig boek te lezen voor ontspanning en fun!

Om eerlijk te zijn, zien we veel te weinig boeken van dit genre. Ik heb daarom ook met veel plezier Vrije vogels gelezen en vind het zeker 4 hartjes waard. Humoristisch en echte ontspanning!

Recensie: Vrije vogels - Ilja Gort

Vrije vogels

1  2  3  4  5

In Vrije vogels genieten idealist Abel en zijn doortastende vrouw Angela van het heerlijke leven op hun Zuid-Franse wijndomein. Maar dan komt de leider van een Brabantse motorbende verhaal halen en wordt alles op zijn kop gezet. Abel en de bendeleider vertrekken per Harley Davidson op een roadtrip door het ruige Pyreneese berglandschap. Bijgestaan door een bijzondere ezel begint hun barre tocht die via spectaculaire avonturen leidt tot een knallende ontknoping. Vrije vogels is Ilja Gorts vervolg op Bed en Breakfast en Godendrank, maar ook heel goed zonder voorkennis te lezen. Een zomerboek met Franse avonturen, spanning en veel humor dat heerlijk wegleest. Alvast Santé!