Natriumchloride - Jussi Adler-Olsen RECENSIE

Recensie: Natriumchloride - Jussi Adler-Olsen

Natriumchloride is het negende boek in de Serie Q van Jussi Adler-Olsen. Maar je hoeft zeker niet de vorige delen gelezen te hebben om dit boek te kunnen volgen, het kan makkelijk op zich gelezen worden. Je krijgt echter wel zin om ook de vorige boeken te gaan ontdekken om de personages van afdeling Q nog beter te leren kennen. Afdeling Q is een departement van de Deens politie die onopgeloste zaken uit het verleden onderzoekt. Dit keer worden ze door hun overste gevraagd om een zaak uit 1988 te heropenen naar aanleiding van de zelfmoord van een zestigjarige vrouw. Hoe langer Carl, Rose, Gordon en Assad deze zaak onderzoeken, hoe complexer ze blijkt. Ze vermoeden dat de moordenaar al dertig jaar lang mensen vermoordt en dat de data waarop dit gebeurt heel symbolisch gekozen zijn. En ze moeten snel zijn want de moordenaar dreigt opnieuw toe te slaan.

Natriumchloride is een heel veelzijdige misdaadroman die vele thema's en verhaallijnen met elkaar verweeft. De hoofdthema's van Natriumchloride zijn zonder twijfel wraak en gerechtigheid, al kennen de verschillende personages van het boek daar verschillende betekenissen aan toe. De cover en de titel van het boek verklappen ook al dat zout een belangrijke rol speelt in dit verhaal. Het boek is goed opgebouwd, en hoewel de verhaallijnen vaak ingewikkeld zijn, kan je als lezer toch het overzicht behouden. Je krijgt ook nooit het gevoel dat er personages en zaken worden bij gesleurd die niet meteen bijdragen aan het verhaal, alles wat verteld wordt, heeft zijn reden en zijn belang voor de wendingen en het begrip van de zaak.

Het verhaal wordt vanuit verschillende perspectieven verteld, waardoor je niet alleen de zoektocht van het politiekorps kan volgen, maar ook een inkijk krijgt in de psyche van de moordenaar en ook enkele slachtoffers kan volgen. Vaak zijn er ook interessante flashbacks naar het verleden, die nog meer licht op de zaak laten schijnen.

Bijzonder is ook dat Natriumchloride zich in 2020 afspeelt en dat Corona dus een grote rol speelt in het verhaal. Het onderzoek van afdeling Q wordt sterk bemoeilijkt door de Corona-maatregelen, ze worden geacht veel van thuis uit te werken en de verhoren telefonisch af te nemen. Het land zit ook in een soort lockdown en mondkapjes horen tot de standaarduitrusting.

De hoofdpersonages worden heel sprekend neergezet. Carl, de doorgewinterde inspecteur die het roken niet kan laten, Assad die in grappige beeldspraak praat, Gordon, de jongste van het team die graag zijn kennis toont, en Rose, de enige vrouw in het team, maar die meer dan haar mannetje kan staan. Vooral het tweede deel van het boek is heel spannend, je voelt dat de tijd opraakt en dat het team alles op alles moet zetten om de moordenaar te vinden. Je bent dan al zo hard mee in het verhaal dat je wil blijven verder lezen.

Jussi Adler-Olsen is een bekende Scandinavische misdaadschrijver. Hij werkte bij verschillende uitgeverijen tot hij zich in 1995 voltijds aan het schrijven wijdde. Zijn boeken worden over de hele wereld vertaald en vooral zijn boeken van de Serie Q zijn het bekendst.
Naar verluidt zou er nog een tiende en laatste deel van deze serie volgen en als je afgaat op het einde van Natriumchloride, belooft ook dit een spannend en boeiend verhaal te worden.

Natriumchloride

1  2  3  4  5

Op haar zestigste verjaardag pleegt een vrouw zelfmoord. Haar dood leidt tot de heropening van een onopgeloste zaak uit 1988. In eerste instantie lijkt dit niet iets voor afdeling Q, maar Carl Mørcks superieur ziet dat anders en laat hem de kwestie opnieuw onderzoeken. Vervolgens blijkt dit de omvangrijkste en ingewikkeldste zaak te worden waarbij Rose, Assad, Gordon en Carl ooit betrokken zijn. Al drie decennia lang worden mensen het slachtoffer van een sluwe moordenaar die doodt zonder dat iets naar hem verwijst. Hij kiest zijn slachtoffers en het tijdstip van de daad met uiterste zorg en precisie. Dertig jaar lang is niemand in staat geweest hem te stoppen. Terwijl de coronamaatregelen het onderzoek verder compliceren, beweegt een andere oude zaak zich naar Carl toe als een giftige slang die zijn prooi heeft gespot. Het is drukker dan ooit op afdeling Q en de tijd dringt, want de moordenaar is nog lang niet klaar.
    Jussi Adler-Olsen (1950) is dé ongekroonde koning van de Scandinavische misdaadliteratuur. De boeken uit zijn Serie Q worden over de hele wereld vertaald. Van de serie zijn in Nederland meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht.
    Over Slachtoffer 2117:
    ‘Keiharde, gelaagde wraakthriller waarin Adler-Olsen verhaallijnen vernuftig met elkaar verweeft.’ Vrij Nederland ****
    ‘Uiterst spannende, actuele misdaadroman.’ Gazet van Antwerpen ****