Het snoephuis - Jennifer Egan RECENSIE

Recensie: Het snoephuis - Jennifer Egan

Het is 2010 en de succesvolle, maar rusteloze ondernemer Bix Bouton spreekt een professor van Columbia University die experimenteert met het menselijk geheugen. Tien jaar later heeft Bix een nieuw technologisch programma dat toegang geeft tot al je herinneringen, die je bovendien kunt uitwisselen met anderen. Het systeem verleidt velen, maar niet iedereen. Egan weeft de verregaande gevolgen van dit programma door de levens van verschillende personages, wier paden zich meermaals kruisen. In haar verbeeldingswereld bestaan er 'tellers', die menselijke verlangens opsporen en uitpluizen, en 'ontduikers' die het collectief bewustzijn ontduiken omdat ze inzien wat de prijs is van een 'hapje van het snoephuis'

Jennifer Egan is een Amerikaanse auteur van diverse romans en korte verhalen. Voor haar roman Bezoek van de knokploeg (2010) won ze onder andere de Pulitzerprijs voor Literatuur. Met Het snoephuis schrijft ze een vervolg op dit succesboek. In tijd van enkele decennia, van de jaren 60 tot 2035, neemt ze de lezer mee in het leven van meerdere personages waarbij nieuwe technologie een grote rol speelt.

Het verhaal begint met Bix Bouton (ook een personage in het eerdere deel), die (jaren) na een briljante ingeving een internetplatform lanceert, 'Greep op uw onbewuste', waarmee je niet alleen toegang kunt krijgen tot je eigen herinneringen maar ook die van anderen. Mandala, het bedrijf waar Bix eigenaar van is en dat achter dit programma zit, verdient er goed aan. Maar zoals te verwachten zorgt dit platform voor een tweedeling van de samenleving met voor- en tegenstanders...

Het snoephuis van Jennifer Egan bestaat uit meerdere losse verhalen die vanuit verschillende perspectieven worden verteld. Personages komen terug in andere hoofdstukken, maar hebben slechts zijdelings raakvlakken. Daarnaast heeft ieder verhaal een eigen stijl. Mede hierdoor is Het snoephuis zeker geen eenvoudig boek. Het is ook geen verhaal dat zo nieuwsgierig maakt dat je door wilt blijven lezen. Wanneer je niet direct goed in dit boek zit, wordt het een hele worsteling om erdoorheen te komen en eindigt het boek ongetwijfeld in de hoek van de kamer.

Jennifer Egan schrijft de verhalen op bijzondere wijze en stilistisch sterk, maar niet alles is even overtuigend en dat is jammer. Ze weet de verhalen mooi te vertellen, maar ze hadden ook een opzichzelfstaand boek kunnen vormen. Wel is het idee achter het boek in onze huidige technologische samenleving duidelijk.

Het einde is verrassend en Het snoephuis zet je absoluut aan het denken. Hou je van een uitdaging en (futuristische) ontwikkelingen binnen de technologie, dan is Het snoephuis zeker wat voor jou.

Recensie: Het snoephuis - Jennifer Egan

Het snoephuis

1  2  3  4  5

Het is 2010. De succesvolle, maar rusteloze ondernemer Bix Bouton spreekt een professor van Columbia University, die experimenteert met het menselijk geheugen. Tien jaar later geeft Bix’ nieuwe technologische programma Baas over je Onbewuste toegang tot al je herinneringen, die je bovendien met anderen kunt uitwisselen. Het systeem verleidt menigten – hoewel niet iedereen. In aan elkaar gelinkte verhalen weeft Egan de verregaande gevolgen van Baas over je Onbewuste door de levens van verschillende personages, wier paden zich meermaals kruisen.

• Slag of stoot - Meghan Quinn