Amarant - Emmelie Arents RECENSIE

Recensie: Amarant - Emmelie Arents

In Amarant volg je Ceda en Arelle. Ceda is een creatie, gemaakt om haar lichaam af te staan aan iemand uit de hoogste klasse van de samenleving. Ze beseft dat ze wil blijven leven en haar Maker helpt haar om te ontsnappen. Arelle leeft in de laagste klasse, altijd in angst dat ze opgeroepen wordt om een van haar organen af te staan. Nadat haar beste vriend is opgeroepen besluit ze om te gaan werken voor STORM, de organisatie die leider Derix Silas van zijn troon wil stoten.

Wat een creatief verhaal heeft Emmelie Arents neergezet met Amarant. De eerste paar hoofdstukken zul je vooral in de war zijn, omdat er veel details zijn over de wereld, maar je kunt al snel de gaten opvullen en je volledig richten op de personages. Vanuit verschillende personages krijg je te zien hoe de wereld van Amarant in elkaar zit. Dit zorgt voor meer uitleg, maar ook voor meer afwisseling in het verhaal, wat erg prettig leest. Hoofdpersonage Ceda heeft echter af en toe wat naïeve trekjes en valt wel heel snel voor iemand, waardoor je af en toe even een pagina door zou willen bladeren.

De schrijfstijl van Emmelie Arents is lekker vlot. In het begin ben je nog benieuwd waar het verhaal naar toe gaat en je probeert er al snel achter te komen wat Ceda en Arelle met elkaar te maken hebben. Gelukkig zit je niet lang in spanning, de grootste wending zit ongeveer halverwege en die zul je echt niet zien aankomen! De tweede helft van het boek bevat veel snelle gebeurtenissen. Aan de ene kant blijf je daardoor goed in het verhaal, aan de andere kant zou een rustig hoofdstuk hier niet ongewenst zijn geweest, zodat alles even kan bezinken.

Bij een boek zoals dit kan het natuurlijk niet ongenoemd blijven dat ook de cover en de tekeningen bij het begin van elk hoofdstuk helemaal aansluiten op het verhaal. Emmelie Arents heeft helemaal begrepen dat deze details de cirkel rond maken. Het past dan ook helemaal bij de sfeer die in dit boek wordt neergezet, vol spanning en duisternis. Tot de laatste hoofdstukken blijft Amarant ook echt spannend en de vlotte schrijfstijl zorgt er voor dat je dit boek bijna als een film voor je kunt zien.

Amarant heeft een mooi einde. Het is zeker af, maar laat ruimte voor wat interpretatie voor wat hierna gaat gebeuren. Het is een vlot en meeslepend verhaal, waarbij aan alle nodige elementen is gedacht. De wereld van Amarant is vernieuwend en creatief en je kunt door de verschillende perspectieven goed meeleven met alle personages. Amarant is dan ook een aanrader voor iedereen die houdt van een dystopisch verhaal met wat plottwists!

Recensie: Amarant - Emmelie Arents

Amarant

1  2  3  4  5

Ceda is een Creatie, geboren om te sterven. Wanneer de dag aanbreekt dat ze haar lichaam moet afstaan, beseft ze hoe graag ze wil blijven leven. Haar Maker helpt haar uit de instelling ontsnappen, maar buiten de vertrouwde muren wacht een verschrikkelijke waarheid. Arelle behoort tot de laagste klasse van de samenleving. Ze leeft elke dag in angst, wetende dat zij of haar geliefden voor orgaandonatie kunnen worden geselecteerd. Geleid door haar haat voor leider Derix Silas, besluit ze om mee te werken aan het plan van STORM, een organisatie die het systeem wil vernietigen.