Een leven - Italo Svevo RECENSIE

Recensie: Een leven - Italo Svevo

Door een speling van het lot komt Alfonso Nitti te werken voor een bank. Een ware straf vindt hij zelf. De hele dag brieven in het net schrijven, hard werken en weinig waardering. Hij heeft heimwee en wil graag terug naar zijn ouderlijk huis, ook al had hij daar minder dan hier. Op een dag wordt Nitti uitgenodigd in het huis van zijn baas en komt hij in contact met dochter Annetta. Bij de eerste ontmoeting behandeld Annetta Nitti alsof hij lucht is. Nitti is ervan overtuigd dat ze een verwaande vrouw is, met weinig inhoud. Wanneer Nitti bevriend raakt met de oom van Annetta en daardoor vaker bij haar over de vloer komt, leert hij een andere kant van haar kennen. Al snel ziet hij alleen nog positieve kanten en wil hij haar voor hem winnen. Wordt dit zijn ondergang bij de bank of zijn ingang in het hoger milieu?

In 1892 is Een leven uitgegeven onder de naam Een onaangepast mens. Dit was de debuutroman van Italo Svevo en het weerspiegelt zijn eigen leven. Hij was de bankmedewerker met literaire ambities. Het boek had in eerste instantie geen succes, maar werd later vele malen geprezen. Svevo weet zijn karakters volledig te doorgronden. Ieder gedachtegoed, hersenspinsel en gevoel wordt beschreven. Je kent de hoofdpersonages door en door. Het is knap hoe Svevo je weet mee te nemen in zijn verhaal ondanks de weinige gebeurtenissen. Een leven bestaat uit veel beschrijvingen en spreidt korte gebeurtenissen over vele pagina's. Toch gaat het niet vervelen.

Een leven is van oorsprong een al wat ouder boek. Dit merk je aan het de gekozen woorden, maar ook aan de beschreven fragmenten. Het is als het ware een stapje terug in de tijd. Dit maakt het lezen niet direct moeilijker, maar het is wel even wennen. Het speelt zich namelijk af in een hoger milieu, waar dus ook een ander taalgebruik plaatsvindt. Toch went dit snel en waan je jezelf in een andere tijd. Svevo's beschrijvende stijl zorgt ervoor dat je een prachtig beeld voor je krijgt terwijl je leest.

Een prachtig geschreven roman, die je meeneemt in een andere tijd. Met grote precisie wordt alles beschreven en worden de hoofdpersonages ontleed. Een boek om in te duiken en even in een andere wereld te stappen.

Recensie: Een leven - Italo Svevo

Een leven

Italo Svevo

10 mei 2022

ISBN 9789025313913
    Uitgever Athenaeum
    350 pagina's

Athenaeum

1  2  3  4  5

Alfonso Nitti is een dromer. En dromers hebben wel vaker een wat ingewikkelde relatie met het leven. Nitti fantaseert over de werkelijkheid, en voor wat hem niet aanstaat loopt hij weg. Het burgerlijke milieu waar hij deel van uitmaakt frustreert hem. Hij werkt bij een bank – wat hij ervaart als een straf. Door een speling van het lot komt hij terecht in het huis van de bankdirecteur. Diens dochter wordt zijn ondergang.