De pompoenprins - Cristina Oliva RECENSIE

Recensie: De pompoenprins - Cristina Oliva

De pompoenprins bevat vier korte sprookjes die uit het Italiaans zijn vertaald. Het zijn moderne sprookjes van drie verschillende auteurs – Cristina Oliva, Cristina Carini en Anna Maria Colantoni – waarin de hoofdpersonen op avontuur gaan en wijze lessen over liefde en het leven leren.

Het eerste sprookje is De pompoenprins en gaat over een prins die bang is zijn hart open te stellen voor de liefde. De auteur trekt een treffende vergelijking tussen zijn hart en een pompoen. In Het verhaal van Brando staat een grijze kat centraal die probeert een boze burgemeester van gedachten te laten veranderen. Brando is ervan overtuigd dat uiteindelijk geen enkel mens de herinneringen aan zijn of haar jeugd vergeten is. In Het verhaal van Doson doet de duif Doson zijn best om te voorkomen dat de duiven uit de stad verjaagd worden. Het laatste verhaal is Een middag in het circus waarin Lillo na een bezoekje aan het circus er in zijn droom achter komt dat de dieren in het circus helemaal niet zo gelukkig zijn.

Dieren en de natuur spelen een belangrijke rol in dit boek. Twee verhalen zijn geschreven vanuit het perspectief van de dieren, en dat zijn wel de twee leukste verhalen, en een derde verhaal gaat ook vooral over dieren.

Mariska Maas heeft alle vier verhalen in De pompoenprins voorzien van mooie en sfeervolle illustraties, die ieder sprookje helemaal tot leven brengen. Er is veel te zien op de illustraties en het is de moeite waard om ze (samen) goed te bekijken. Ook de kleurrijke omslag is van de hand van Mariska Maas.

Kinderen die al goed kunnen lezen, zullen de sprookjes zelf kunnen lezen. De verhalen zijn echter ook heel geschikt om voor te lezen en er daarna verder over door te praten. De sprookjes hebben een prettige lengte, zodat je ze ook in één keer kunt voorlezen. Helaas bevat het boek maar vier verhalen, waardoor je het (te) snel uit hebt.

De auteurs willen in hun sprookjes duidelijk een boodschap overbrengen. Deze is vaak ook vrij expliciet benoemd. Er mist soms een beetje magie en verbeelding, wat ook bij een sprookje hoort. Het zijn daarom misschien wel meer vertellingen met een boodschap. In tegenstelling tot veel traditionele sprookjes bevatten deze vier geen geweld en ze zijn ook niet eng, maar zijn ze gebaseerd op liefde voor jezelf en alles om je heen en op wederzijds begrip. Dat is misschien wel de meest fijne boodschap van ieder verhaal.

De pompoenprins

1  2  3  4  5

Wanneer je hart door angst wordt gegrepen, het maakt niet uit welke angst, dan kan het zo hard worden als een pompoen, hoewel het vanbinnen gevuld is met mooie dingen: liefde, talenten en het vermogen om alles te bereiken. Prins Kevinick is vriendelijk en aardig tegen iedereen, maar zelf liefde ontvangen maakt hem bang. Wat als hij gekwetst wordt? Hij leeft liever een veilig leven in zijn paleis, zonder ooit pijn te voelen. Maar dan wordt hij op een avond bezocht door een stralende Geest, die hem vertelt dat hij zijn hart moet openen. Hij wordt betoverd en verandert in een pompoen: hard van buiten, maar zacht vanbinnen. Wie kan hem nu nog redden? Of kan hij door zijn droom te volgen zichzelf bevrijden? ‘De Pompoenprins’ en drie andere moderne sprookjes uit Italië geven de lezers avontuur, liefde en wijze levenslessen. Met illustraties van Mariska Maas.