De vlucht naar huis - Alan Hlad RECENSIE

Recensie: De vlucht naar huis - Alan Hlad

In De vlucht naar huis lezen we het verhaal van Ollie en Susan die elkaar leren kennen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ollie is altijd al gek geweest op vliegen en wanneer hij er alleen voor komt te staan besluit hij naar Engeland te vertrekken om daaraan te sluiten bij de luchtmacht. Susan is gestopt met haar studie en helpt haar grootvader met het trainen van postduiven. Haar favoriete postduif is Duchess, zij heeft een speciaal plekje in haar hart. Wanneer Ollie en Susan elkaar ontmoeten is er meteen sprake van aantrekkingskracht maar helaas kunnen ze maar kort van elkaar genieten. De oorlog gaat door en de postduiven worden boven Frankrijk gedropt. Komen de berichten van de postduiven aan en zullen Ollie en Susan elkaar nog terugzien?

De vlucht naar huis heeft een rustige opbouw en het duurt even voordat je helemaal in het verhaal zit. Langzaamaan krijg je een connectie met de hoofdpersonages en steeds meer ga je je deel voelen van het verhaal. De sfeer van de oorlog is sterk neergezet, je voelt de wanhoop van de mensen en de onmacht. Ook is Alan Hlad is erin geslaagd de karakters zo neer te zetten dat je ze wel in je hart moet sluiten. De liefde van Susan voor Duchess is voelbaar en ook de spanningen die zich voordoen gedurende het verhaal zijn aanwezig.

Ook de andere personages zijn belangrijk voor het verhaal. Ze zijn goed neergezet en Alan Hlad heeft ervoor gezorgd dat ze allemaal een uniek karakter hebben. Een speciale rol is weggelegd voor de duiven. De liefde hiervoor is voelbaar tijdens het lezen en je krijgt dan ook veel informatie over hoe dat toen in zijn werk ging. Het is mooi om te lezen van welk belang deze duiven waren tijdens de oorlog.

De vlucht naar huis is niet alleen een hartverwarmend liefdesverhaal tijdens een oorlog maar ook een verhaal over liefde voor dieren en liefde voor geschiedenis. Dit is allemaal te proeven in dit mooie boek. Nog nooit heb ik een oorlogsroman gelezen waarin dieren zo'n grote rol spelen.

Door de afwisseling van perspectieven krijgen we een compleet beeld en halverwege het verhaal heb je moeite om te stoppen. Je wil zo graag weten of het goed komt, en hoe het verhaal verder zal gaan. De schrijfstijl van Alan Hlad is beeldend en gedetailleerd, dat zorgt ervoor dat de lezer zich een goede voorstelling kan maken van de omgeving waarin het boek zich afspeelt. De toegankelijke en vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat je steeds weer nieuwsgierig blijft en aan het einde vind je het jammer dat het verhaal afgelopen is. Je wil Ollie en Susan nog niet loslaten. Toch is De vlucht naar huis een mooi afgerond geheel, een verhaal wat nog in je hoofd zal blijven zitten.

De vlucht naar huis is het debuut van Alan Hlad is een aanrader voor lezers die houden van liefdesverhalen die zich afspelen tijdens de oorlog en heeft een speciaal randje. Een mooie invalshoek voor een oorlogsroman.

De vlucht naar huis

1  2  3  4  5

Een ontroerend verhaal over postduiven die hoop brachten in duistere tijden.
    Geïnspireerd op echte gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog.

1940, Epping, Engeland. De angst voor een aanstaande inval groeit wanneer vijandelijke gevechtsvliegtuigen boven het huis van Susan Shepherd vliegen. Susan vindt troost in het trainen van postduiven. Al haar vogels zijn haar dierbaar, maar niet een is zo mooi, intelligent en trouw als Duchess.

Buxton, VS. Piloot Ollie Evans sluit zich aan bij de Britse luchtmacht. Zijn missie leidt hem naar Epping, voor een operatie om honderden postduiven boven bezet Frankrijk uit een vliegtuig te droppen. De vogels die de tocht overleven, zullen cruciale informatie verspreiden.

Er ontstaat als snel een hechte band tussen Ollie en Susan, maar wanneer Ollies vliegtuig achter de vijandelijke linie wordt neergehaald weten ze allebei dat de kansen op een weerzien erg klein zijn. Terwijl de oorloog doorraast, bewijst Duchess echter dat de hoop nooit verloren is, door berichten over en weer te brengen tussen de twee.

• Slag of stoot - Meghan Quinn