Shame on you - Margje Woodrow RECENSIE

Recensie: Shame on you - Margje Woodrow

Shame on you is de nieuwe jeugdthriller van Margje Woodrow. Een vriendengroep, bestaand uit Indy, Sharon, Jayden, Daan en Marlon, besluit om stiekem ’s nachts een bungalowpark op te gaan en een leegstaand huisje te vinden waar ze stiekem kunnen verblijven. Het blijkt dat er iemand is die hen in de gaten houdt en de groep wil laten boeten. De vrienden hebben geen flauw idee wie hen in de gaten houdt en waarom. Wel wordt ze al vrij snel duidelijk dat niemand de dans zal kunnen ontspringen.

Margje Woodrow schrijft toegankelijk voor de doelgroep. Ze heeft de kunst om de spanning te laten zitten in datgene wat niet letterlijk verteld/geschreven wordt. De opbouw van Shame on you is duidelijk. Woodrow maakt gebruik van wisselende perspectieven, maar dit maakt het boek er niet moeilijk leesbaar door. Het verhaal wordt verteld vanuit Jayden en vanuit Indy. En zo heel af en toe komt er een derde persoon voorbij, waarvan al vrij snel duidelijk wordt dat dit de dader moet zijn. Maar wie het is en wat zijn motief is, dat wordt aan het einde duidelijk.

Woodrow bouwt de spanning enorm op. Waar het begin van het boek nog een beetje aftasten was met alle personen die erin voor kwamen, wil je richting het einde absoluut niet meer stoppen met lezen. In de eerste paar hoofdstukken leer je de personages langzaam kennen. Soms komen er wel namen voorbij van personen die niet direct een rol in het boek hebben. Laat je hierdoor niet afschrikken en lees lekker door. Het wordt uiteindelijk allemaal glashelder.

In Shame on you heeft Woodrow een gemakkelijke, luchtige schrijfstijl gehanteerd. Wat voor de doelgroep het boek misschien nog wel het beste leesbaar maakt, zijn de korte hoofdstukken. Dit zorgt ervoor dat er veel vaart in het verhaal zit en door de spanning die wordt opgebouwd, leest het verhaal lekker vlot.

Wat dit boek een extra dimensie geeft, zijn de toegevoegde QR-codes. Je krijgt dan de tekst te horen, maar vervormd en je ziet een jongen in een hoodie. Het geeft het boek net die extra laag spanning. De lezer die geen behoefte heeft aan dit extraatje hoeft hier ook geen gebruik van te maken. De tekst staat in het boek en je kan het gewoon lezen zonder de QR-code te activeren.

Behalve een spannende jeugdthriller heeft Margje Woodrow ook thema’s behandeld die bij pubers spelen. En dit zijn niet de minste: pesten, fatshaming, rouwverwerking, ziekte. Ook verliefdheid komt aan bod, net zoals liefdesverdriet. Deze thema’s heeft Woodrow op een subtiele manier verwerkt in het verhaal. Alles bij elkaar vormt een passend geheel, maar de hoofdzaak bestaat wel uit de spanning en het vinden van de dader. De identiteit van de dader blijft tot praktisch het einde van het verhaal onduidelijk. Dit zorgt ervoor dat je door wilt lezen, maar het leidt soms ook tot verwarring. Dat je het gevoel hebt dat je een stukje terug moet lezen, omdat je misschien iets gemist hebt in het verhaal. Uiteindelijk zit er in de ontknoping een stuk minder vaart dan in de rest van het verhaal. Hierdoor is je hartslag gezakt en zit je niet meer op het puntje van je stoel. Wel komen alle verhaallijnen bij de ontknoping mooi samen. Als lezer blijf je niet meer met open eindjes achter.

Margje Woodrow heeft met Shame on you een superspannende thriller neergezet. Makkelijk te lezen door de korte hoofdstukken en de duidelijke perspectiefwisselingen. Voor jongeren vanaf 13 jaar.

Recensie: Shame on you - Margje Woodrow

Politie niet betreden - Shame on you

1  2  3  4  5

Een chillweekend in een vakantiekpark verandert in een nachtmerrie. Iemand vindt dat de groep zich dood moet schamen. Waarom? Waarvoor? Wat wél duidelijk wordt: sommigen zullen moeten boeten.

Shame on you is de megaspannende jeugdthriller van Jonge Jury-winnares Margje Woodrow. Bloedstollend tot aan de laatste bladzijdes, inclusief QR-codes: beleef dit verhaal door te lezen, luisteren én kijken. Voor stoere jongens en meiden vanaf 13 jaar. Met politie niet betreden-elastiek.

Wat als spijt te laat komt…

Een vriendengroep kruipt stiekem onder het hekwerk van een vakantiepark door en fikst voor niks een huisje. Maar al snel verandert hun chillweekend in een nachtmerrie. Iemand vindt dat de groep zich dood moet schamen. Waarom? Waarvoor? Ze hebben geen idee. Wat wél duidelijk wordt: sommigen zullen moeten boeten. En er is geen ontsnappen aan.