Schaduw van de draak - Marc Cameron RECENSIE

Recensie: Schaduw van de draak - Marc Cameron

Wetenschapper Liu Wangshu verdwijnt spoorloos uit zijn appartement in China waardoor de paniek toeslaat bij het ministerie van Staatsveiligheid. Liu is verantwoordelijk voor de enorme technologische vooruitgang die de Chinese marine in de afgelopen jaren heeft geboekt en China is er dan ook van overtuigd dat hij is overgelopen naar de Amerikanen. Het probleem is echter: niemand rondom president Ryan weet waar Liu zich bevindt. En erger nog: Ryan krijgt te horen dat een Chinese mol, codenaam 'Surveyor', zich heeft ingegraven in de inlichtingendienst en nu toegang heeft tot Amerika's topgeheimen.

Tom Clancy is geen onbekende naam. De auteur werd gezien als de bedenker van de technothriller. Daarnaast schreef hij enkele non-fictie boeken over de Amerikaanse strijdkrachten. De in 2013 overleden auteur had al voor zijn overlijden plannen met andere auteurs om de Jack Ryan-reeks voort te zetten. Marc Cameron schreef met dit deel, Schaduw van de draak, zijn vierde Jack Ryan-boek en daarmee het 30e boek in de reeks.

Schaduw van de draak begint op het onderzoeksschip de Sikuliaq in de Noordelijke IJszee, met het verhaal van wetenschapper dr. Patti Moon die via een onderzoeksboei een vreeemd geluid oppikt. Het geluid van dreunend metaal en gillende mensen... Hiermee begint het verhaal direct spannend. Vervolgens schakelt het verhaal over naar Ho Chi Minh-stad, Vietnam, waar agent John Clark en zijn leerling Lisanne Robertson over de markt rondlopen waar ze een verdachte Europeaan zien en tot actie overgaan.

Het verhaal bevat meerdere verhaallijnen, los van de bovengenoemde twee, waardoor het verhaal soms onnodig ingewikkeld wordt. Het is een knap staaltje schrijfwerk van Marc Cameron, dat zeker, maar door de introductie van aardig wat personages en plaatsen wordt het net even te veel. Bovendien blijf je door cliffhangers steeds weer met een nog niet afgerond verhaal in je hoofd achter wanneer je naar het volgende hoofdstuk gaat. De aandacht verslapt dan ook al gauw als je hier niet lekker in komt. Daarnaast bevat het boek veel informatie en zijn de verhaallijnen diep uitgewerkt. Cameron weet hiermee de situatie en locatie goed voor de geest te halen en je daadwerkelijk te plaatsen in het moment. Maar het zorgt ook voor verwarring en neemt op bepaalde momenten de vaart uit het verhaal. Dat is jammer, want de verhaallijnen an sich zijn erg goed en je leest duidelijk dat Cameron zich verdiept in wat hij schrijft.

De hoofdpersonages kennen we natuurlijk al uit de eerdere boeken, maar toch slagen ze er met elk boek weer in om hen interessant neer te zetten en degelijke bijpersonages te introduceren. Hierdoor blijven de belangrijkste personages ook na dertig boeken nog steeds sterk in hun doen en laten.

De schrijfstijl van Marc Cameron is prettig en past goed bij zowel het verhaal als de doelgroep. De dialogen zijn actief en sterk, waardoor hij het leestempo goed vast weet te houden.

Al met al is Schaduw van de draak van Tom Clancy, geschreven door Marc Cameron, weer een goed verhaal binnen de Jack Ryan -thrillerreeks. De thema's zijn interessant en er sluimert een constante spanning door de verhaallijnen die op zichzelf goed zijn uitgewerkt. Maar de overvloed aan informatie gaat helaas zo nu en dan ten koste van het verhaal. Liefhebbers van Tom Clancy's Jack Ryan gaan ongetwijfeld genieten.

Jack Ryan - Tom Clancy Schaduw van de draak

1  2  3  4  5

In dit bloedstollende nieuwe deel in Tom Clancy’s Jack Ryan-serie verslechtert de relatie tussen China en de Verenigde Staten in een rap tempo, met alle gevolgen vandien.

Wanneer wetenschapper Liu Wangshu spoorloos verdwijnt uit zijn appartement in Huludao, China, slaat binnen het ministerie van Staatsveiligheid de paniek toe. Liu is verantwoordelijk voor de enorme technologische vooruitgang die de Chinese marine in de afgelopen jaren heeft geboekt en China is ervan overtuigd dat hij is overgelopen naar de Amerikanen. Het probleem is echter: niemand in de kringen rondom president Ryan heeft enig idee waar Liu zich bevindt. En wat nog erger is: Ryan krijgt te horen dat een Chinese mol, codenaam surveyor, zich heeft ingegraven in de inlichtingendienst en nu toegang heeft tot Amerika’s topgeheimen…

• Slag of stoot - Meghan Quinn