Duet van het zwijgen 1 - Alleen - Greetje van den Berg RECENSIE

Recensie: Duet van het zwijgen 1 - Alleen - Greetje van den Berg

Alleen van Greetje van den Berg heeft vele facetten. Het is een streek- en familieroman maar is zeker en vast ook een psychologische roman.

Gerben Zomerman is eigenaar van een goedlopende bouwmarkt. Samen met zijn vrouw Giny en hun tweelingdochters Fay en Cato woont hij naast zijn zaak. Maar dan komt Giny om het leven bij een verkeersongeval en staat hij er helemaal alleen voor met zijn dochters. Zijn medewerkster Heleen komt hem echter te hulp, ze neemt veel zaken over in het bedrijf en helpt hem ook met de meisjes. Maar stilaan krijgt Gerben het gevoel dat dit allemaal niet goed aanvoelt, Heleen lijkt zijn volledige leven over te nemen en drijft hem weg van zijn familie. Maar kan hij zich nog van haar losmaken?

Greetje van den Berg is een Nederlandse schrijfster die bekend is om haar familieromans. Zij schrijft veel vanuit haar belangstelling voor psychologie. Waarom is een mens zoals hij is, waarom doet hij zoals hij doet? Zo ook in dit boek, het wordt je als lezer al snel duidelijk dat Heleen een probleem heeft, dat ze een psychologische stoornis heeft waardoor ze zich niet kan inleven in het verdriet van andere mensen en zichzelf steeds op de voorgrond plaatst, ook al moet ze daarvoor iedereen rondom haar voorliegen en manipuleren. En ook Gerben krijgt het psychisch steeds moeilijker doordat Heleen hem zo in haar macht heeft. En je leert dat hij het als kind ook niet makkelijk had omdat ook zijn moeder hem psychologisch mishandelde.

Alleen zit prima in elkaar, je krijgt een goed beeld van wat de stoornis van Heleen voor gevolgen heeft voor haar omgeving. Psychische mishandeling komt immers langzaam maar zeker meer onder de aandacht, maar het is veel minder bekend dat ook mannen slachtoffer kunnen worden.
Alleen jammer van wat kleine zaken die niet kloppen, zoals bijvoorbeeld het feit dat gezegd wordt dat het hoofdpersonage alleen drie oudere broers heeft, maar dat hij dan plots praat over een kledingstuk dat hij droeg bij de trouw van zijn zusje. Maar dat neemt niet weg dat het een goed verhaal is dat je met spanning leest.

De titel Alleen en ook de cover tonen duidelijk aan hoe Gerben zich voelt: heel erg eenzaam en alleen. Heleen is helemaal niet wie hij dacht dat ze was en hij is vervreemd van zijn familie. Alleen is het eerste deel van de serie Duet van het zwijgen. Het 2de deel van de serie zal Samen heten en zal vertellen hoe het verdergaat met Gerben, dit deel wordt verwacht in november 2022.

Het zal dus zeker de moeite lonen om ook dit tweede boek te gaan lezen, om het contrast met dit eerste boek te ontdekken.

Duet van het zwijgen 1 - Alleen

1  2  3  4  5

Gerben voedt na de dood van zijn vrouw hun tweeling alleen op en runt daarnaast zijn bouwmarkt en woonwinkel. Hij krijgt hulp van medewerker Heleen en Gerben steunt veel op haar. Ongemerkt heeft Heleen de leiding overgenomen en haar inmenging in zijn leven wordt steeds groter. Te midden van alles wat er om hem heen gebeurt en zijn zogenaamd succesvolle leven voelt Gerben zich vreselijk eenzaam.