De prooi - Yrsa Sigurdardóttir RECENSIE

Recensie: De prooi - Yrsa Sigurdardóttir

De prooi van de IJslandse schrijfster Yrsa Sigurdardóttir is het nieuwste boek van deze bestseller auteur uit Reykjavik.  Yrsa Sigurdardóttir heeft al meer dan vijftien bijzonder spannende thrillers geschreven, waaronder de serie over de advocaat Thora Gudmundsdottir en de kinderpsycholoog Freyja en politie-inspecteur Huldar. De prooi is een van haar op zichzelf staande thrillers.

Een groepje van 4 vrienden wordt als vermist opgegeven. Het laatste bericht van hen was dat ze op een avonturentrip naar het schiereiland Stokksnes gingen. Achteraf bezien heel vreemd, want iedereen weet dat men midden in de winter niets te zoeken heeft op het verlaten platteland. Onbegaanbaar door de sneeuw en veel te koud om buiten lang te kunnen overleven. Diverse reddingsteams worden er op uit gestuurd, waaronder het tweemans team van Jóhanna en Thórir. Wanneer zij bij een verlaten blokhut aankomen, vindt Jóhanna een stijf bevroren lijk van een bijna naakte vrouw en al gauw komt ook de politie erbij om dit alles te onderzoeken. Een van de rechercheurs is Jóhanna's man Geiri. Ondertussen gebeuren er nog meer raadselachtige dingen op Stokksnes en ervaart Jóhanna mysterieuze spookachtige momenten, die haar beangstigen.

De prooi is met recht een zeer verrassende thriller. Yrsa Sigurdardóttir heeft een zeer gedetailleerde schrijfstijl, waardoor je denkt dat ze een willekeurig beeld schetst van dingen die in de levens van haar personages gebeuren, maar hoe verder je in het verhaal vordert, hoe meer deze details een duidelijker beeld vormen van de karakters. Echt diep gaat Yrsa Sigurdardóttir niet op deze karakters in, maar dat maakt juist dat bijna alle verhaallijnen heel lang spannend en intrigerend blijven.  Je gaat als lezer niet zelf aannames doen, maar blijft in het verhaal, omdat je niet direct kunt achterhalen welke kant het uit zal gaan.

De prooi begint best traag en toch heb je geen moeite om direct in het verhaal te komen. De ruige natuur van IJsland is prominent aanwezig in het boek en ook het verschil tussen stad en platteland. Dat in combinatie met wat spookachtige elementen, maakt De prooi angstaanjagend. Je blijft bijna ademloos doorlezen, omdat je wilt weten wat er allemaal achter zit.

Het is geschreven in de 3e persoon in chronologische volgorde. Alleen de belevenissen van de vermiste groep zijn als terugblik geschreven, maar dat wordt bij ieder hoofdstuk dat daar over gaat, goed aangegeven.  Het lijkt in De prooi alsof Yrsa Sigurdardóttir 4 verschillende verhaallijnen opvoert, die helemaal niets met elkaar te maken hebben. Langzaam maar zeker echter worden 2 van die lijnen bij elkaar gevoegd. Die van de vermiste groep en de reddingswerkers. Maar ook daar zit meer achter dan je in de eerste instantie denkt. Pas op het allerlaatste moment ga je als lezer de connectie tussen alle 4 de lijnen inzien. De kracht van De prooi is dat je tot op het laatst als lezer in het ongewisse blijft.

De prooi van Yrsa Sigurdardóttir is zeker 5 hartjes waard. Een aanrader voor mensen die van Scandinavische thrillers houden. Gedegen, spannend en soms huiveringwekkend. Misschien wat traag, maar fantastisch opgezet, met een verrassend eind.

De prooi

1  2  3  4  5

Tijdens de koudste dagen van het jaar is een reddingsteam op de afgelegen hoogvlakten van IJsland op zoek naar een groep vermiste mensen. Wat bezielde deze groep om midden in een sneeuwstorm, bij extreme kou, op pad te gaan? Waarom verlieten ze de eenvoudige hut waar ze verbleven, totaal onvoorbereid op de barre weersomstandigheden?
    Ondertussen vinden er op het schiereiland Stokksnes mysterieuze gebeurtenissen plaats. Er wordt een onverklaarbare plas bloed gevonden in de sneeuw, een kinderschoen duikt op tientallen jaren nadat die begraven was en in de rotskust bij de zee ontstaat een groot zwart gat, dat een onweerstaanbare aantrekkingskracht op de mensen lijkt te hebben.