Wat als het wel werkt - Roni Loren RECENSIE

Recensie: Wat als het wel werkt? - Roni Loren

Als schrijver van horrorverhalen en maker van podcasts over true crime is Andi zich zeer bewust van alle mogelijke gevaren die op de loer kunnen liggen. Dat ze leidt aan een angststoornis, maakt haar leven er niet makkelijker op. En ruimte voor de liefde is er daardoor helemaal niet. Zelfs eigenlijk niet als de mogelijkheid zich vlak bij huis aandient in de persoon van een sexy buurman. Ex-brandweerman Hill worstelt met de vraag wat hij na zijn carrière bij de brandweer met zijn leven moet. Maar als ze elkaar vaker tegenkomen en tijd met elkaar gaan doorbrengen, ontstaat er langzaam iets tussen hen. Kunnen Andi en Hill de angsten uit hun verledens aan de kant zetten om een kans te hebben op een toekomst samen?

Na Wat als jij het bent? is Wat als het wel werkt? het tweede deel van de Say Everything-serie van Roni Loren. In deel een leerden we Hollyn Tate kennen. Een origineel hoofdpersonage met Gilles de la Tourette, wier dagelijks én liefdesleven vol uitdagingen zit door haar stoornis en haar onzekerheid daarover. Al in het eerste hoofdstuk moet Hollyn de spotlights delen met de bruisende Andi. Andi, die in hetzelfde kantoorgebouw werkt, speelt een belangrijke bijrol naast Hollyn. Met Wat als het wel werkt? pakt Loren hun verhaal weer op, maar nu met Andi in de hoofdrol.

Met de keuze voor een vervolgverhaal over een bijpersoon uit het vorige boek laat Loren zien dat mensen voor haar altijd meer zijn dan ze op het eerste gezicht lijken. In Wat als jij het bent? is Andi vooral een bal energie naast de onzekere Hollyn. In Wat als het wel werkt? ontdekken we wat zich afspeelt onder de oppervlakte. Ook Andi worstelt met angsten en nare gebeurtenissen uit het verleden, en zal altijd dubbel controleren of de deur goed op slot zit. Soms houden die problemen haar tegen, wat voor iedereen herkenbaar zal zijn. Maar Lorens personages zijn gericht op de toekomst en willen hun uitdagingen onder ogen zien om kans te hebben op een mooier leven. Naast de romantiek geeft dat het feelgood-element aan de Say Everything-serie.

Ondanks dat in die gelaagde personages de kracht van deze boeken zit, zou Loren alle problemen en donkere gedachten nog wel iets meer mogen doseren. Met Hill als tegenspeler naast Andi brengt ze in Wat als het wel werkt? opnieuw een duo bij elkaar dat wel heel veel bagage met zich meesleept. Hill is met het dramatische einde van zijn carrière als brandweerman niet alleen zijn onderbeen en verloofde kwijtgeraakt. Ook is hij lange tijd depressief geweest en weet hij nu even niet meer wat hij met zijn leven aan moet. Al zijn drama stort Loren in de eerste paar hoofdstukken over haar lezers uit, om vervolgens zowel vanuit Andi als Hill hun 'ik wil wel, ik kan niet'-worstelingen te beschrijven. Het is een verademing als Hollyn en Jasper uit het vorige boek even langskomen – nu vervullen zij de luchtige rol die Andi de vorige keer had.

Toch is Wat als het wel werkt? geen depressief boek. Loren levert opnieuw een vlot leesbare tekst af, in een schrijfstijl die inmiddels duidelijk herkenbaar is als de hare. En ondanks dat Andi en Hill samen wel echt veel persoonlijke uitdagingen moeten overwinnen, is de manier waarop ze langzaam naar elkaar toe groeien geloofwaardig. Het gaat niet vanzelf, er zijn ups en downs, maar voor iets goeds willen ze wel werken. Behalve die ontwikkeling gebeurt er niet heel veel meer in Wat als het wel werkt?, maar doordat je zo kunt meeleven met de hoofdpersonen, wil je zeker wel doorlezen tot de allerlaatste pagina.

Say Everything 2 - Wat als het wel werkt?

1  2  3  4  5

De wereld is eng. Tenminste voor horrorschrijfster en true crime podcaster Andi Lockley, die aan een angststoornis leidt en niet openstaat voor de liefde. Ex-brandweerman Hill Dawson is tijdens een reddingsoperatie zijn been verloren en weet sindsdien niet meer wat hij wil met zijn leven. Het helpt niet dat hij wordt afgeleid door zijn knappe buurvrouw Andi. Dan wordt er ingebroken bij Andi, en komt hij in actie. Langzaam ontstaat er iets tussen hen, maar kan Andi haar angst aan de kant zetten? 'Wat als het wel werkt?'