Zo moet het zijn - Becky Albertalli RECENSIE

Recensie: Zo moet het zijn - Becky Albertalli

Wat als dit het is was de eerste samenwerking tussen auteurs Becky Albertalli en Adam Silvera. Na het - voor velen - teleurstellende eind besloten de auteurs de handen nog eens ineen te klappen en schreven ze een vervolg: Zo moet het zijn.

Het is twee jaar na de ontmoeting in een postkantoor waardoor er een hartstochtelijke zomer tussen twee jongens ontstond. Helaas was Arthur toen slechts tijdelijk in New York en toen hij na zijn terugkeer mijlenver bij Ben vandaan woonde, bleek dat ze niet geschikt waren voor een langeafstandsrelatie. Ze besloten om vrienden te blijven, maar door de afstand verwaterde het toch. Ondertussen is Arthur gelukkig met zijn vriendje Mike en zelfs Ben lijkt door zijn nieuwe vlam Mario en het schrijven van een boek weer langzaam van het leven te genieten. Maar dat blijkt dat Arthur naar New York terugkeert voor een juniorfunctie in de theaterwereld...

Je kunt Zo moet het zijn wel als alleenstaand boek lezen, maar de achtergrondinformatie, over hoe de bijzondere band tussen Arthur en Ben is ontstaan, ontbreekt en zal minder leesplezier opleveren dan wanneer je alle informatie tot je beschikking hebt. Albertalli en Silvera pakken de draad weer op waar ze twee jaar geleden hun verhaal mee afsloten.

En het voelt alsof ze nooit zijn weggeweest! Ze hebben het boek in drie delen opgesplitst, plus een epiloog. De delen weergeven de tijd die de jongens meemaken. Zo wonen ze in het eerste deel allebei nog in hun eigen woonplaats en lees je over hun huidige situatie. Afwisselend vertellen ze wat ze bezighoudt en waar ze naar uitkijken. Het tweede deel vertelt over het herzien in New York en hoe ze de vriendschap na twee jaar weer proberen op te pakken, en laat niets over zowel de positieve als negatieve punten achterwege. Je hoeft je echt geen moment te vervelen, want hoewel ze elkaar al een tijd niet hebben gezien, betekent dat niet dat ze nooit over elkaar hebben nagedacht. Naarmate het eind van Zo moet het zijn in zicht komt, wordt de focus meer op de gevoelens van Ben en Arthur gelegd en komen vooral de twijfels naar voren. Iets dat overloop heeft naar het derde deel van het boek.

De schrijfstijl is soepel en vlot. Er worden rake thema's uitgeschreven die herkenbaar zijn voor jong en oud. Want welke leeftijd je ook hebt; stiekem zul je moeten toegeven dat er ergens in je hart nog steeds een plekje voor die persoon is gereserveerd. Doordat de onderwerpen zo treffend zijn, is het niet moeilijk om je in de jonge geest van de protagonisten te verplaatsen en ontstaat er al snel sympathie voor de karakters. De auteurs gooien met regelmaat grappen en grollen in hun vertelling. Hoewel ze soms wat 'cheesy' zijn, hebben ze ook tot gevolg dat een zwaar onderwerp verlicht wordt en het bespreekbaar wordt gemaakt.

Zo moet het zijn is een ontzettend leuk boek waar je letterlijk doorheen vliegt. Emotionele situaties worden luchtig door het gebruik van humor, maar de grappen overtreffen de serieuze klank van het boek niet. De herkenbaarheid van het verhaal zorgt voor een boek dat geschikt is voor een breed publiek en zal een glimlach op ieders gezicht weten te toveren.

Recensie: Zo moet het zijn - Becky Albertalli

Zo moet het zijn

1  2  3  4  5

In 'Zo moet het zijn' lopen Arthur en Ben elkaar weer tegen het lijf. Ze zijn allebei hard op weg om hun toekomstdromen na te jagen, maar in de twee jaar dat ze elkaar niet hebben gezien zijn ze niet gestopt met aan elkaar denken. Wil het universum ons vertellen dat er dit keer wel een happy ending is?