Ademloos - Ragnar Jónasson RECENSIE

Recensie: Ademloos - Ragnar Jónasson

Ademloos is het vierde deel in de spannende Ijslandse serie over Rechercheur Ari Thor en ik kan je zeggen, dit boek zit weer enorm sterk in elkaar.

Wanneer Ari Thor, rechercheur, net voor kerst wordt opgetrommeld om samen met Thomas, hoofdinspecteur in Siglufjördur, een onderzoek te starten zit hij met een klein dilemma. Zijn vrouw Kristín is zwanger en hij laat haar liever niet alleen met kerst. Hij besluit haar mee te nemen naar de plek van het onderzoek, waar hij op een aantal vreemde zaken stuit. Onderaan de kliffen is een jonge vrouw gevonden. Wat is hier gebeurd? Was dit een ongeluk? Was dit zelfdoding? Of is er misschien sprake van moord? Wanneer er nog meer duistere zaken zich voordoen wil Ari de onderste steen boven krijgen. Zal hem dat lukken?

Ademloos was voor mij het eerste boek dat ik las van Ragnar Jónasson. Ondanks dat dit een deel vier is, kun je dit boek prima losstaand lezen. Misschien mis ik wat voorinformatie over de hoofdpersoon maar die informatie is niet noodzakelijk om dit verhaal te kunnen volgen.

De inleiding wekt meteen je nieuwsgierigheid. Een meisje springt van de klif. Wat is hier gebeurd, waarom is dit gebeurd en wie is dit meisje? Je wil meteen verder lezen om erachter te komen wat de situatie is. Het verhaal is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel heet Prelude op de dood waar we kennis maken met Ásta, een meisje wat vroeger gewoond heeft op de klif, en na jaren in de stad keert ze terug naar het afgelegen dorp. De plek waar haar moeder en zusje een verschrikkelijke dood gestorven zijn.

Deel twee heet Leugens en hier maken we kennis met twee rechercheurs. Het vertelt het verhaal van het onderzoek naar de dood van een meisje. Het derde en laatste deel heet Onschuld en schuift alle stukjes op zijn plek.

Het verhaal bevat niet veel personages, maar de personages zijn goed uitgewerkt. Samen vormen Ari en Tomas een goed rechercheurs duo en ze vullen elkaar goed aan. De stukken vanuit het onderzoek zijn wat filmisch omschreven en geven je het gevoel dat je onderdeel bent van hun speurwerk.

Wanneer we lezen over de bewoners van het afgelegen dorpje aan de baai, is het duister haast voelbaar. Wat moet dat een sinistere plek zijn. Door de beeldende schrijfstijl kun je je goed een voorstelling maken van hoe afgelegen het daar moet zijn en hoe eenzaam de bewoners zich soms zullen voelen. Ragnar Jónasson geeft de lezer over elk karakter voldoende informatie, wat ervoor zorgt dat je je goed kan inleven in deze personages.

Deze klassieke thriller is niet continu spannend, maar wel blijf je steeds met de vraag in je hoofd hoe het allemaal in elkaar steekt. Gedurende het onderzoek bedenk je meerdere malen wie verdacht zou kunnen zijn en meerder malen word je op het verkeerde been gezet. De opbouw zorgt er dan ook voor dat de spanning voelbaar blijft en het plot voor mij wel onverwacht kwam.

Ademloos is wat mij betreft een aanrader wanneer je houdt van een mysterieuze, duistere en ijskoude thriller die soms ook echt zorgt voor kippenvel. Ook zonder de eerdere delen te hebben gelezen, leest dit boek makkelijk en daarom krijgt dit boek van mij 4 sterren.

Ik ga zeker de eerste drie delen lezen, want ik ben erg nieuwsgierig geworden naar rechercheur Ari Thór Aarason.

Recensie: Ademloos - Ragnar Jónasson

Duister IJsland 4 - Ademloos

1  2  3  4  5

De internationale bestsellerdetective uit IJsland

Vlak voor kerst wordt onderaan de kliffen van een afgelegen baai het lichaam van een jonge vrouw gevonden. Op deze plek, in het noorden van IJsland, was ooit een levendig vissersdorp, maar tegenwoordig zijn er slechts twee gebouwen van over: een oude villa en een vuurtoren. Rechercheur Ari Thor Arason arriveert de dag voor kerst om de zaak te onderzoeken, om er al snel achter te komen dat vijfentwintig jaar geleden de moeder en het zusje van het slachtoffer van dezelfde kliffen hun dood tegemoet zijn gevallen. De enkele bewoners die deze verlaten plaats nog heeft, lijken allemaal iets te verbergen. En dan slaat het noodlot nogmaals toe…

• Slag of stoot - Meghan Quinn