Het charmeoffensief - Alison Cochrun RECENSIE

Wie kent ze niet, de televisieshows waarin singles op zoek gaan naar de ideale partner? Ideaal materiaal voor een romcom, zo moet Alison Cochrun hebben gedacht. In haar debuut Het charmeoffensief stelt ze de zoektocht van Prince Charming Charlie in het televisieprogramma Ever After centraal. Hij krijgt de keuze uit 20 kandidates die via een afvalrace naar zijn hart dingen, maar uiteindelijk kan er maar één dame de felbegeerde tiara krijgen en zich met Charlie verloven. A-ha zong het eerder al: The sun always shines on TV, en dat is in Ever After niet anders. De dames doen vooral mee om hun eigen kwaliteiten in de verf te zetten, maar ook Charlie heeft een verborgen agenda. Van liefde is er dus weinig sprake. Of toch? Enter een van de televisieproducers: Dev. Hij is de persoonlijke begeleider van Charlie en heeft zijn handen met hem vol, zeker wanneer Prince Charming te lijden heeft onder paniekaanvallen. Toch lijkt Dev als geen ander te kunnen doordringen tot Charlie en dat schept een band, natuurlijk. Maar wanneer eindigt zijn taak als begeleider en wanneer ontstaat er iets meer?

Alison Cochrun behoort tot de nieuwe generatie auteurs voor wie romcoms niet langer draaien rond de perfecte boy meets girl; integendeel, de auteur van Het charmeoffensief lijkt er zelfs de spot mee te drijven wanneer de perfecte boy toevallig meer interesse toont in een van de mannelijke televisieproducers. Inclusiviteit en openheid zijn de codewoorden voor deze nieuwe generatie auteurs en dat geldt niet alleen op het gebied van liefde en geaardheid, maar ook op dat van mentale gezondheid. Zonder schroom wordt er in deze roman gesproken over mentale gezondheid en hoe therapeuten kunnen helpen bij trauma's, aandoeningen en depressies. Dat is een enorme verbetering ten opzichte van de boeken waarin alleen perfecte personages rondlopen. De personages zijn een stuk herkenbaarder en dat is fijn voor het lezerspubliek.

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit het standpunt van Charlie en Dev. Dat zorgt voor een vollere vertelling, want de visies van beide personages op de gebeurtenissen zijn gekend, maar het vergroot ook  het drama. Dat is er in dit verhaal wel volop aanwezig, want Charlie en Dev schipperen voortdurend tussen hun officiële rol in het televisieprogramma en de privéband die tussen hun twee begint te ontstaan. De evoluerende emoties tussen beide personages worden goed weergegeven, maar misschien zou het geheel wel iets korter beschreven kunnen worden. Nu wordt alles heel breed uitgesmeerd en wordt de lezer van drama naar drama geleid, terwijl een selectie van enkele belangrijke dramamomenten misschien meer effect zou hebben gehad.

De opbouw naar het einde is een tikkeltje ongeloofwaardig, vooral bedoeld om enkele kunstgrepen van de auteur te onderbouwen die naar een happy end moeten leiden. Dat einde is echter bijzonder ontroerend, wat verklaart waarom er zoveel lezers dol zijn op het verhaal van Charlie en Dev.

Het charmeoffensief van Alison Cochrun is een LGBTQ+-romcom waarin de emoties van de hoofdpersonages op een intense manier worden verkend. Het einde van het verhaal is hartverwarmend, maar de weg ernaartoe soms een beetje langdradig of ongeloofwaardig. Desalniettemin heeft dit debuut als belangrijke boodschap dat iedereen het basisrecht heeft om zich geliefd en gewaardeerd te voelen.

Het charmeoffensief

1  2  3  4  5

Dev Deshpande houdt van het perfecte liefdesverhaal in zijn werk als succesvol producer van de reality datingshow Ever After. Charlie Winshaw, een gevallen kindsterretje, wil zijn reputatie weer opbouwen en de show is zijn laatste kans, ook al gelooft hij zelf niet in ware liefde. Dev doet zijn best om Charlie te helpen, en ze voelen zich steeds meer op hun gemak bij elkaar. Misschien zelfs wel meer nog dan in professioneel opzicht wenselijk is…