De chocolade dynastie 1 - De dochter van de apotheker - Rebekka Eder RECENSIE

Keulen, 1838: Anna Sophia is een jonge, ambitieuze vrouw die opgroeit in de apotheek van haar vader. Anna Sophia heeft haar eigen recept ontwikkeld, voor keelpastilles met een geneeskrachtige werking van kruiden. Ze droomt er van ooit de apotheek over te nemen, maar hiervoor zal ze moeten trouwen met August. Maar als Anna Sophia's vader plotseling een mysterieuze ziekte krijgt, is de toekomst van de apotheek onzeker... In dezelfde periode komt banketbakker Franz Stollwerck terug van een reis door Europa. Hij is al jaren verliefd op Anna Sophia, maar wanneer hij haar een huwelijksaanzoek doet is haar vader het hier niet mee eens. Anna Sophia moet een onmogelijke keuze maken...

Het verhaal van De dochter van de apotheker draait, zoals de titel al zegt, voornamelijk om Anna Sophia en haar familie. Ook andere verhaallijnen komen naar voren, zoals dat van de bankiersfamilie Mertens-Schaaffhausen en van de boerenfamilie rondom Höhenforst. In het begin zijn al deze personages soms wat verwarrend, waardoor het verhaal nog niet heel soepel loopt. Gelukkig staat voorin het boek een lijst met personages, wat fijn is om af en toe en naar terug te bladeren. Ook leer je dankzij de prettige schrijfstijl van Rebekka Eder de personages al snel goed kennen, waardoor het verhaal later makkelijk schakelt en soepel leest. Je kunt zeker merken dat Rebekka Eker veel research heeft gedaan. Sommige personages hebben namelijk werkelijk bestaan of zijn gebaseerd op een historisch persoon. Achterin het boek kun je hier meer over lezen. Dit maakt het verhaal nóg interessanter. De dochter van de apotheker wisselt regelmatig van perspectief, maar dit is op een hele natuurlijke en vloeiende manier gedaan.

De hoofdpersoon van De dochter van de apotheker, Anna Sophia, is iemand die haar eigen weg kiest en trouw wil blijven aan zichzelf. Haar zusje Wilhelmine doet nog meer haar eigen ding. Wilhelmine wil dichteres worden, wat in die tijd erg ongewoon is voor een vrouw. Ontzettend knap hoeveel aspecten en problematiek Rebekka Eder heeft verweven in het verhaal; bijvoorbeeld spiritualiteit, ontluikende liefde tussen twee vrouwen, bijzondere mijlpalen uit de (Keulse) geschiedenis en armoede.

Ondanks dat De dochter van de apotheker een dikke pil is, leest het verhaal heerlijk ontspannen weg en verveelt het dankzij alle verhaallijnen geen moment. Kortom: een boeiend familieverhaal over vriendschap, liefde, bedrog, intriges en moeilijke keuzes! Na het lezen van De dochter van de apotheker ben je zeker benieuwd naar de andere delen van 'De chocolade dynastie'!

De Chocolade Dynastie 1 - De dochter van de apotheker

Rebekka Eder

15 juni 2022

ISBN 9789046829516
    Uitgever Oceaan

Oceaan

1  2  3  4  5

Keulen, 1838. Anna Sophia houdt ervan om haar vader te helpen in de apotheek. En ze is trots op haar eigen recept: heerlijke keelsnoepjes. Wanneer de apothekersleerling August haar het hof maakt, lijkt ook haar toekomst rooskleurig. Ze zal met hem trouwen en hij zal de apotheek overnemen. Maar dan krijgt haar vader een mysterieuze ziekte, en begint August zich steeds vreemder te gedragen. Heeft hij misschien iets met de toestand van haar vader te maken? Tegelijkertijd keert banketbakker Franz Stollwerck terug van zijn reis door Europa. Hij is al van kinds af aan verliefd op haar en doet haar nu een huwelijksaanzoek. Haar vader is tegen en dreigt haar te onterven. Anna Sophia zal een onmogelijke keuze moeten maken.