Het laatste feest - Clare Mackintosh RECENSIE

Recensie: Het laatste feest - Clare Mackintosh

Wanneer op nieuwjaarsdag de bewoners van het dorp CWM Coed zich verzamelen voor een nieuwjaarsduik, vinden ze ineens een lichaam in het meer. Het blijkt het lichaam van Rhys te zijn. Rechercheurs Ffion en Leo krijgen deze taak toegewezen, beide vanuit hun eigen kant van het meer. Ze zullen moeten samenwerken om erachter te komen hoe Rhys dood in het meer terecht is gekomen. Maar al snel wordt duidelijk dat er een hoop leugens rondgaan, en dat eigenlijk iedereen verdacht zou kunnen zijn. Deze opdracht zal niet makkelijk zijn.

In het laatste feest verteld Clare Mackintosh het verhaal over een mooie plek aan het water en deze plek ligt precies tussen Wales en Engeland in. Daar ligt een groot meer, met aan de ene kant het dorpje CWM Coed en aan de andere kant ligt The Shore, een nieuw resort met 5 vakantiewoningen. Rhys Lloyd is daar de eigenaar samen met een van de andere bewoners. De andere vakantiehuisjes worden bewoond door een kleine groep mensen die elkaar steeds beter hebben leren kennen.

Het meer ligt aan de voet van de Pen y Ddraig-berg en de bewoners van het dorp zijn op zijn zachtst gezegd niet blij met de komst van The Shore. Er is dan ook meteen een bepaalde spanning voelbaar.

Het laatste feest heeft een sterke opbouw. Het boek bestaat uit twee delen, maar binnen die twee delen verspringt het per hoofdstuk in de tijd. Het verhaal start met een intro wat meteen voor veel vraagtekens zorgt en maakt dat we meteen in het verhaal zitten. We lezen mee in het heden, met Ffion en Leo. We volgen het onderzoek en met hen maak je een lijst met verdachten. Ook lezen we over de dagen voor nieuwjaarsnacht. Wat speelde zich af in het resort en hoe lagen de verhoudingen en relaties tussen de bewoners van de Shore en de dorpsbewoners?

Clare Mackintosh zorgt er keer op keer voor dat je denkt de moord op te hebben gelost en aan het eind van het verhaal te zijn, maar steeds volgt er nieuwe informatie die je mond doet openvallen. Net voor deel twee gebeurt er iets onverwachts en bekijk je het verhaal vanuit een ander perspectief. Dat maakt het verhaal extra interessant en daardoor begin je vol spanning aan deel 2. Je wil weten hoe dit in elkaar steekt en kan het boek bijna niet meer wegleggen. Wanneer je eindelijk denkt te weten wie de dader is komt Mackintosh uit onverwachte hoek met een plot wat je niet ziet aankomen.

Het onverwachte einde en de spanning die continu aanwezig is zorgen ervoor dat Het laatste feest een meesterlijk boek is wat je goed te pakken neemt. Van mij krijgt dit boek dan ook 5 sterren. Houd jij van een ijzersterkte thriller, dan is dit boek echt een aanrader voor jou!

Geniet van je tijd aan het meer, van de goed neergezette hoofdpersonen, van de ijzige sfeer daar tussen de bergen en de spanning tussen de bewoners. Clare nodigt je uit voor een laatste feestje, zorg dat je erbij bent!

Rechercheur Morgan 1 - Het laatste feest

1  2  3  4  5

De vakantiehuizen die Rhys Lloyd bezit aan de rand van het meer zijn een succes en op oudjaarsavond heeft hij het hele dorp uitgenodigd om champagne te drinken met hun rijke nieuwe buren. Maar rond middernacht drijft Rhys dood in het ijskoude meer. Op nieuwjaarsdag heeft rechercheur Ffion Morgan een dorp vol verdachten. Het kleine dorp is haar thuis, dus de verdachten zijn haar buren, vrienden en familie, Daarbij heeft Ffion zelf ook zo haar eigen geheimen. De leugens stapelen zich op en al snel is de vraag niet wíe Rhys dood wilde hebben maar wie hem uiteindelijk heeft vermoord…

• Slag of stoot - Meghan Quinn