Sterrenjager - Jen Minkman RECENSIE

Recensie: Sterrenjager - Jen Minkman

De tweeling Berry en Ozan is boven modaal geïnteresseerd in bovennatuurlijke verschijnselen. Dat beperkt zich een tijd tot graancirkels op het eiland Jersey. Dat verandert op slag als ze er achter komen dat ze de jongste telgen, of wel de dertiende generatie zijn van een familie die een geheim bewaart waar in het breedste verband de gehele mensheid van afhankelijk is. Martin Luther is één van de voorzaten.

Dan is de zaak om er achter te komen welk geheim het betreft en vervolgens om het veilig te stellen. In Sterrenjager laat Jen Minkman (1978) haar ongebreidelde fantasie de vrije loop. De tweeling omringt zich met in mens getransformeerde engelen. De vijand is ook een ongrijpbare engel.

Een verhaal waarin niets te gek is en waarin mysterieuze krachten bestaan de waarden achter het behang plakken. Spannend tot op de laatste bladzijde. Als de jacht afketst op een ondoordringbare muur dan weet Minkman daar wel raad mee. Een engel loopt er met speels gemak doorheen.

De jacht op drie delen van de graal verplaatst de lezer naar kloosters en crypten in Frankrijk, Engeland en Egypte. De Tempeliers en de Katharen spelen mee aan de zijlijn.

De moraal van de tweeling is die van de vrije christenen: de mensheid naar een hoger spiritueel niveau voeren.

Een verhaal binnen het verhaal is de opbloeiende liefde tussen Berry en mens-engel Roth en tussen Ozan en vriendin Chris. Een onmogelijke liefde zo lijkt het, want is de engel lijdelijk van vlees en bloed en krijgt Chris haar lichaam helemaal in overeenstemming met haar geaardheid. Dat voegt een dimensie toe aan een epos dat toch al overloopt van onzekerheden.

Minkman houdt de aandacht er een boek vol mee gevangen. Bij alle mysterieuze ontwikkelingen behoort een verrassende ontknoping en die krijg je dan ook. Het onbestaanbare op z’n plek gezet via een veelheid aan kronkels. Je krijgt niet d neiging aan toe te geven aan de momenten van zoiets als het zal allemaal wel. Minkman zal geen spijt hebbe van haar overstap in 1917 van het onderwijs naar het fulltime schrijven en uitgeven. Ze mag zich verheugen in groeiende aandacht van  lezers in de categorie Young Adult…

Recensie: Sterrenjager - Jen Minkman

Sterrenjager

1  2  3  4  5

Berry Taylor woont met haar broer Ozan en opa Terrence op het eiland Jersey. Berry en Ozan schrijven een bekend blog over allerlei bovennatuurlijke verschijnselen. Als ze op een dag vreemde lichten boven een graancirkel waarnemen en hun opa tegelijkertijd door een ongeluk in het ziekenhuis belandt, komt hun leven in een stroomversnelling terecht. Berry en haar tweelingbroer blijken deel uit te maken van een familie die al eeuwenlang een belangrijk geheim bewaart, en de tijd is aangebroken dat geheim te onthullen. Samen met de mysterieuze Roth gaan ze op weg.