Vlinder - Martine Kamphuis RECENSIE

Recensie: Vlinder - Martine Kamphuis

Vlinder is het meest recente jeugdboek dat Martine Kamphuis heeft geschreven. Naast spannende kinder- en jeugdboeken schrijft ze ook thrillers voor volwassenen. Vlinder is een boek voor wat oudere jeugd en young adults. Qua problematiek is het meer young adult, de schrijfstijl en de personages passen echter ook goed bij wat een wat jongere bron, mits zij overweg kunnen met de best heftige problematiek.

Vlinder is in de derde persoon geschreven vanuit de hoofdpersoon Farida. Farida heeft het moeilijk. Haar vriendje en haar beste vriendin brengen vooral veel tijd met elkaar door en haar moeder is zwanger van haar broertje. De zwangerschap verloopt wat problematisch en haar ouders hebben weinig tijd en aandacht voor Farida. Aan het begin van het boek ontmoet ze Tess, een meisje dat er net zo eenzaam uitziet als Farida zich voelt. Tess is ook eenzaam, ze is opgenomen in een psychiatrische kliniek. De meisjes vertrouwen elkaar en sluiten vriendschap. Farida heeft het gevoel dat ze Tess kan helpen en Tess luistert naar haar.

Je merkt aan alles dat de auteur veel kennis heeft van hoe een psychiatrische kliniek reilt en zeilt. Martine Kamphuis heeft geneeskunde gestudeerd en is werkzaam als psychiater. Daarnaast schrijft ze boeken, zowel kinder- en jeugdboeken als boeken voor volwassenen.

De titel van het boek, Vlinder, verwijst naar de belangrijkste vraag waar het verhaal om draait: wat is er gebeurd met Vlinder? Vlinder was de beste vriendin van Tess, maar ze is onlangs overleden. Wat is er precies met haar gebeurd? Farida luistert naar wat Tess haar vertelt, maar op een gegeven moment gaat ze zelf ook op onderzoek uit. Wat is het echte verhaal en wie is Tess eigenlijk? Als lezer loop je slechts een paar kleine stapjes voor op Farida en het duurt even voordat je een bevestiging van je vermoedens krijgt. Dit komt vooral ook doordat Farida goed van vertrouwen is en zich niet zo snel laat beïnvloeden door de waarschuwingen van anderen.

Vlinder is prettig geschreven en leest vlot. Het bevat veel dialoog en WhatAppgesprekken tussen de verschillende personages. Farida heeft niet alleen contact met haar vrienden van school, maar ook met Tess en twee andere jongeren die in dezelfde kliniek zijn opgenomen. Kamphuis heeft personages neergezet die heel echt overkomen. Net zoals in het echte leven zijn er mensen die je sympathiek vindt en waar je je aan hecht en personages die behoorlijk irritant zijn.

Vlinder bevat een aantal zware thema's en een trigger warning is daarom bij deze prima psychologische jeugdthriller wel op zijn plaats. Het gaat over psychiatrische problemen bij jongeren, dood en rouw, vriendschap en vertrouwen.

Recensie: Vlinder - Martine Kamphuis

Vlinder

1  2  3  4  5

Farida heeft het moeilijk nu haar vriendje en beste vriendin meer tijd met elkaar doorbrengen dan met haar. Maar dan ontmoet ze Tess, een meisje dat er net zo eenzaam uitziet als Farida zich voelt. Tess is pas echt ongelukkig: ze is zelfs opgenomen in een psychiatrische kliniek. De meisjes vinden steun bij elkaar en algauw ontstaat er een hechte vriendschap tussen de twee. Farida is blij dat zij en Tess elkaar zo goed kunnen helpen. Maar waarom wordt ze aan alle kanten voor Tess gewaarschuwd? En wat is er precies gebeurd met Vlinder, de overleden vriendin van Tess?