Ademloos - Amy Mcculloch RECENSIE

Recensie: Ademloos - Amy Mcculloch

Cecily Wong's carrière heeft nog geen hoogtepunten behaald, net als haar klimavonturen. Dan krijgt ze een voorstel wat ze niet af kan slaan, het eerste en enige interview met bekende bergbeklimmer Charles McVeigh. Ze krijgt dit interview op één voorwaarde: ze moet de top van de Manaslu behalen, een berg van zo'n 8000 meter hoog. Ondanks haar onervarenheid besluit Cecliy de uitdaging aan te gaan, dit zou wel eens de doorbraak in haar carrière kunnen zijn die ze zo hard nodig heeft. Maar naast haar onervarenheid zijn er nog meer tegenslagen, lukt het haar om de top te bereiken?

De omschrijving van Ademloos geeft het idee dat spannende gebeurtenissen elkaar snel opvolgen. De eerste persoon overlijdt redelijk snel in het verhaal en dan is er een groot gat tot de volgende spannende gebeurtenissen zoals een diefstal, kapotte spullen en een vermoorde medebeklimmer. In de tussentijd neemt Amy McCulloch haar tijd om het verhaal op te bouwen. We komen meer te weten over Cecily, haar achtergrond en over het team waarmee ze de Manaslu gaat beklimmen. Dit wil niet zeggen dat er niet gelijk een bepaalde spanning op de achtergrond speelt. Het beklimmen van een berg brengt altijd gevaren met zich mee, zeker wanneer onervaren mensen deze uitdaging aangaan. Wanneer Cecily vragen stelt vanwege verdachte details rondom het overlijden van de eerste persoon wordt dit weggewuifd als paranoïde. Dat gebeurt nou eenmaal met hoogteziekte. Maar Cecily weet dat er iets niet klopt en haar journalistieke achtergrond zorgt ervoor dat ze doorzoekt naar antwoorden.

Zoals aangegeven is er continue een bepaalde spanning op de achtergrond. Richting het einde van Ademloos wordt de spanning nog verder opgebouwd. Er is ondertussen bekend dat er een moordenaar op de berg is, alleen niemand weet waar hij gebleven is. Amy McCulloch zorgt ervoor dat je continue als lezer iemand anders verdenkt en op een gegeven moment niet meer weet wie nou verdacht is waarvan.

Ademloos is op een fijne manier geschreven waardoor je supersnel door het verhaal heenvliegt. Ook weet Amy op zo'n beeldende manier te schrijven dat je het hele verhaal voor kunt stellen terwijl het zich afspeelt. Daarnaast heeft het verhaal een origineel thema. Niet ieder boek beschrijft de beklimming van zo'n grote berg zo gedetailleerd maar ook spannend.

Ademloos is een fijn en beeldend geschreven verhaal waardoor het ontzettend snel wegleest. Het duurt even voordat de spannende gebeurtenissen zich daadwerkelijk opvolgen, wat misschien wat korter had gekund. Ondanks dat was het een origineel en ontzettend spannend verhaal. Om deze reden krijgt Ademloos 5 hartjes.

Recensie: Ademloos - Amy Mcculloch

Ademloos

1  2  3  4  5

De carrière van journaliste Cecily Wong zit in het slop, maar als ze wordt uitgenodigd voor een expeditie om een van de hoogste bergen ter wereld te beklimmen, grijpt ze die kans met beide handen. Vanaf het moment dat het kleine team aan de expeditie begint, gebeuren er vreemde dingen. Er vindt een diefstal plaats. Er gebeurt een ongeluk. En dan vindt Cecily een mysterieuze boodschap op haar tent: er is een moordenaar op de berg... Hoe hoger ze komen, hoe gevaarlijker de klim wordt. En hoe meer ze op elkaar moeten vertrouwen. Maar dan vindt Cecily het eerste lichaam...