Twee kleine visjes - M.J. Arlidge RECENSIE

Recensie: Twee kleine visjes - M.J. Arlidge

Twee kleine visjes is een verzameling van twee korte verhalen over de voorgeschiedenis van Helen Grace. In Alles in de wind begint het verhaal met Jodie die intussen al naar haar derde weeshuis gaat verhuizen.  Nadat haar leven tot een hel werd gemaakt in de twee vorige weeshuizen hoopt ze deze keer. een veilige thuis te vinden. Misschien wordt het deze keer anders, misschien wordt het wel beter. Derde keer, goede keer, toch?

In Schuitje varen is Helen Grace net afgestudeerd van de politie academie en start ze bij de verkeerspolitie. Ze vindt niets zo leuk als rondrijden op haar motor en de straten veilig te houden. Als ze op een dag op een bizar ongeval stuit wordt echter haar interesse gewekt. Haar collega's denken dat het om een klassiek ongeval gaat maar volgens Helen is er misschien wel wat meer aan de hand. En dat zoekt ze dan ook graag zelf uit...

M.J. Arlidge is intussen een wereldwijd gekende auteur van de reeks met Inspecteur Helen Grace in de hoofdrol. Als lezer hebben we haar doorheen de jaren door en door leren kennen en lijkt niets nog een geheim te zijn. Toch was er nog een stuk van haar leven waar we weinig over wisten, haar jeugd. In Twee kleine visjes krijgen we de kans om de beginjaren van Helen Grace te ontdekken en haar zo weer een stuk beter te leren kennen.

Twee kleine visjes is een erg toepasselijke titel voor de twee kortverhalen die M.J. Arlidge schreef. Dit boek staat een beetje los van de reeks en kan eigenlijk op elk moment gelezen worden tussen de andere delen door. Ook mensen die nog geen enkel boek uit de reeks gelezen hebben, kunnen deze verhalen lezen en zullen hierna ongetwijfeld in de ban zijn van het personage Helen Grace waarna de ze volledige reeks willen lezen.

Zoals we van hem gewend zijn, zijn ook deze twee verhalen weer doordrenkt van misdaad en mysterie. Omdat het kortverhalen zijn, zijn ze natuurlijk iets voorspelbaarder dan de andere delen in de reeks maar daarom zeker niet minderwaardig. Ik zou ze zelf willen omschrijven als kort maar krachtig en ongetwijfeld een mooie aanvulling op de reeks.

Ik ben er zeker van dat Twee kleine visjes weer vol lof onthaald zal worden bij de fans en tegelijk kan dienen als zoethoudertje terwijl ze wachten op zijn volgende boek in de reeks. Wat mij betreft zijn we nog langs niet uitgelezen over de avonturen met inspecteur Helen Grace in de hoofdrol.

Dit boek krijgt van mij 5 hartjes. Het lijkt mij niet simpel om twee volledige verhalen te verwerken in een boek dat qua dikte een derde is van een gewone thriller, maar M.J. Arlidge deed het met succes. Hij wist mij ongetwijfeld weer te verrassen met Twee kleine visjes en geeft mij zin om alweer in het volgende boek met Helen Grace in de hoofdrol te duiken!

Twee kleine visjes

1  2  3  4  5

Alles in de wind en Schuitje varen geven fans van M.J. Arlidge een unieke inkijk in de jeugd van inspecteur Helen Grace. Indrukwekkend, gruwelijk en aangrijpend – deze verhalen laten zien hoe Helen Grace is geworden tot de persoon die we nu kennen.

Alles in de wind

De vijftienjarige Jodie arriveert bij haar derde weeshuis. Misschien is dit keer alles anders. Misschien blijft ze dit keer ongedeerd en wordt er goed voor haar gezorgd. Maar de waarheid is dat Jodie niemand meer heeft om haar te beschermen. Ze zal zichzelf moeten verdedigen. Ze zal moeten veranderen. Maar wat voor persoon zal ze moeten worden om eindelijk veilig te zijn?

Schuitje varen

Helen Grace is op achttienjarige leeftijd net afgestudeerd van de politieacademie als ze wordt ingedeeld bij de verkeerspolitie. Binnen het team vindt iedereen het een saaie functie, maar dagelijks rondrijden op haar motor bevalt Helen wel. Wanneer ze wordt opgeroepen bij een verkeersongeluk van ongekende schaal, blijkt het om een fatale botsing te gaan. Maar waar haar collega’s uitgaan van een tragisch ongeval, heeft Helen haar twijfels. Waarom riskeerde het slachtoffer zijn leven door een drukke snelweg over te steken? Of was hij voor iets op de vlucht?

• Slag of stoot - Meghan Quinn