De pijn die wij verbergen - Monica Haak RECENSIE

Recensie: De pijn die wij verbergen - Monica Haak

Fleur en Matt zijn al jaren lang beste vrienden en delen alles met elkaar. Matt heeft sinds het begin van dit schooljaar een nieuwe vriendin die net als Fleur auditie gaat doen voor de schoolmusical. Al snel lijkt er een soort vete tussen hen te ontstaan waar Matt tussenin komt te zitten. Fleur gaat daarnaast door een extra moeilijke tijd, omdat haar ouders veel ruzie maken, haar oma dement begint te worden en ze ook stiekem verliefd is geworden op een jongen met wie ze online games speelt.

Je leeft al snel mee met zowel Matt als Fleur in De pijn die wij verbergen, want je leest continu beide perspectieven van het verhaal. Matt struggled naast de problemen met Fleur ook met een heleboel problemen thuis, zoals zijn studiekeuze. Allerlei onderwerpen waar je op de middelbare school tegen aanloopt komen in De pijn die wij verbergen aan bod. 'Geheime' onderwerpen waar vaak niet over wordt gepraat, worden hier zichtbaar gemaakt. Want wat vertel je wel aan je ouders, docenten of  aan je vrienden, en maakt dat sommige dingen niet juist erger?

De easy going schrijfstijl van Monica Haak zorgt er in De pijn die wij verbergen voor dat je je inleeft en je benieuwd bent welke geheimen uiteindelijk uit gaan komen. Je kunt merken dat Haak een achtergrond heeft in orthopedagogiek en probeert handvatten mee te geven om het leven tijdens de puberteit een beetje makkelijker te maken.

Doordat de relatie tussen Matt en Fleur steeds slechter wordt durft Fleur niet meer te vertellen dat ze online gepest wordt. Dit wordt steeds erger en ze dreigt hierdoor zelfs de hoofdrol in de musical te verliezen. Doordat er zo veel verschillende dingen spelen bij Matt en Fleur die steeds verder opstapelen wil je blijven doorlezen. De pijn die wij verbergen zit daardoor goed in elkaar.

Haak heeft met De pijn die wij verbergen een bizar goed inkijkje gegeven in het leven en de problemen van pubers. Zowel ouders als tieners zelf snappen vaak helemaal niets van de dingen die er op het moment gebeuren en wat voor effect ze op elkaar hebben. Uiteindelijk komt het vaak allemaal goed als je maar open en eerlijk bent. Je krijgt in dit verhaal zelf wat hulpmiddelen die kunnen helpen om eerlijk te zijn en ervoor te zorgen dat je weer uit de put komt. Daarnaast is  het lettertype op de kaft en in het boek relatief groot, waardoor je door het boek heen zoeft. Dit kan fijn zijn als je niet zo'n ontzettende lezer bent. De pijn die wij verbergen is voor zowel young adults als voor ouders een goed boek om elkaar beter te begrijpen.

De pijn die wij verbergen

1  2  3  4  5

Als Fleur op haar Instagram-story een vervelende reactie krijgt van een anoniem account, neemt ze het eerst niet zo serieus. Maar als er steeds gemenere berichten volgen, wordt Fleur beetje bij beetje overgenomen door haar angsten. Hoe kunnen berichten zoveel pijn doen? Wie zit er achter dit account? Fleur heeft hulp nodig om de ballen in haar leven hoog te houden, maar als je niet meer weet op wie je kunt vertrouwen... Fleurs beste vriend Matt heeft zijn eigen struggles. Zijn nieuwe vriendin lijkt het niet goed met Fleur te kunnen vinden en hij heeft veel studiekeuzestress. Matts strenge ouders hebben een andere toekomst voor hem voor ogen dan hijzelf. Ook bij hem bouwt er een hoop spanning op, maar hij weet niet hoe hij hiermee om moet gaan...