Buiten het veld - H.N. Khan RECENSIE

Recensie: Buiten het veld - H.N. Khan

Fawad is een paar jaar geleden met zijn familie geëmigreerd vanuit Pakistan naar Canada. Hij groeit op in een multiculturele wijk in een grootstad, waar het leven niet altijd gemakkelijk is. Het is een achtergestelde buurt met veel armoede, verloederde appartementen en geweld afkomstig van de vele jeugdbendes. Fawad is vastbesloten om er alles aan te doen om daar weg te geraken, hij is verzot op basketbal en droomt ervan de allereerste Pakistaanse speler in de NBA te worden. Maar dan moet hij eerst zijn moeder kunnen overtuigen om mee te mogen doen aan de selectiewedstrijd voor het schoolbasketbalteam... Hij is verliefd op het knapste meisje van de school, maar die is heel anders dan hij en woont in een welgestelde buurt. Bovendien mag hij dit zeker niet vertellen aan zijn moeder, want die wil dat hij zich verlooft met zijn Pakistaanse nicht.

Buiten het veld van H.N. Khan raakt vele thema's aan. Er is in de eerste plaats het culturele aspect, Fawad is afkomstig van Pakistan, maar woont nu al vele jaren in Canada, dus hij wil gewoon een Canadese scholier zijn, die meespeelt in het basketbalteam en met meisjes kan daten. Zijn moeder daarentegen houdt nog heel erg vast aan de Pakistaanse cultuur, zij vindt al die buitenschoolse activiteiten maar niks, Fawad moet vooral studeren en mooie cijfers halen, en afspreken met meisjes is al zeker uit den boze. Zij wil Fawad koppelen aan de dochter van haar broer, zodat zij verzekerd is van haar oude dag, in de Pakistaanse cultuur is het immers zo dat de zoon samen met zijn echtgenote voor de moeder zorgt.

Fawad groeit ook op in een achtergestelde buurt, het appartement waar hij woont is vuil, de toegangsdeur is regelmatig opengebroken, en als hij in het donker naar huis komt, is hij altijd bang dat hij in elkaar geslagen zal worden. Er zijn ook veel jongerenbendes en op een avond wordt de broer van zijn beste vriend doodgeschoten tijdens een afrekening.

Ook de islam is een belangrijk thema, de iman controleert de jongeren in de buurt en spoort Fawad aan om vaker naar de moskee te komen, waar hij op zaterdag ook Koranlessen moet volgen van zijn moeder. Hij doet ook mee aan de ramadan, maar daarover wordt in het boek niet zo erg uitgeweid.

Mooi aan het verhaal van Buiten het veld is ook dat Fawad mentors en coaches treft die in hem geloven en die hem stimuleren om te vechten voor zijn toekomst en te gaan voor zijn sportcarrière. En ook de vrienden van Fawad zijn heel belangrijk voor hem, de meeste zijn ook migranten, maar van vele verschillende nationaliteiten, zo is zijn beste vriend bijvoorbeeld van Somalische afkomst. Of zoals Fawad het zelf zegt: "de hele Verenigde Naties zijn vertegenwoordigd in onze wijk."

Er staan wel veel woorden in het boek die jongeren misschien niet altijd zullen begrijpen, niet alleen veel specifieke basketbaltermen, maar ook namen van Pakistaanse gerechten die misschien wat meer duiding hadden mogen krijgen.

De auteur, H.N. Khan, weet waarover hij schrijft, hij putte voor het boek uit zijn eigen jeugdervaringen. Hij is ook Canadees-Pakistaans en groeide op in een multiculturele wijk in Toronto.
Buiten het veld is zijn eerste boek, knap dat dat meteen zo een voltreffer is, je hoopt al meteen nog meer van hem te kunnen gaan lezen.

Buiten het veld is een heel mooie coming of age roman en ook een echt multicultureel boek dat veel jongeren zal aanspreken.

Recensie: Buiten het veld - H.N. Khan

Buiten het veld

1  2  3  4  5

Fawad is gek op basketbal. De hele zomer heeft hij getraind om komend schooljaar goed genoeg te zijn voor het basketbalteam op school. Sporten is voor hem een manier om de minder leuke dingen in zijn leven even te vergeten. Dat zijn vader twee jaar geleden is overleden bijvoorbeeld, en dat zijn moeder maar blijft proberen hem te koppelen aan een nichtje in Pakistan. Daar komt nog bij dat zijn beste vriend Yousuf een heel andere jongen is geworden sinds diens oudere broer is neergeschoten. Van hun vriendschap is weinig over en Fawad voelt zich alleen en onbegrepen.
    Maar hij heeft grote dromen. Hij wil de eerste Pakistaanse speler in de NBA worden, en hij gaat het knapste meisje van zijn school voor zich winnen, ook al is ze nog zo anders dan hij. Eerst nog even toestemming van zijn moeder krijgen om mee te doen aan de selecties voor het schoolbasketbalteam.
    Hoe moeilijk kan dat zijn…