De insiders - Jessica Goodman RECENSIE

Recensie: De insiders - Jessica Goodman

Het leven aan de Goudkust in Long Island lacht Jill en haar vrienden toe. Jill en haar vrienden hebben een hechte club, genaamd De Insiders, waarmee ze de coolste feesten hebben en de hoogste cijfers op school. Elk jaar worden er weer nieuwe leden toegelaten. Maar niet alles is wat het lijkt. Sheila, lid van De Insiders, wordt vermoord. Graham bekent en gaat de gevangenis in. Maar als Jill berichtjes krijgt waarin staat dat Graham onschuldig is gaat ze op zoek naar de waarheid. Vindt ze ooit de waarheid en zet ze haar toekomst op het spel of blijkt het toch dat Graham schuldig is?

De Insiders is het debuut van Jessica Goodman. Jessica is Amerikaanse en heeft al meerdere titels op haar naam staan. Ook is ze werkzaam geweest als journalist voor o.a. Cosmopolitan.

Het verhaal begint met een heftige proloog. Hiermee word je meteen nieuwsgierig gemaakt naar het verhaal. De schrijfstijl van Goodman is even wennen. Ze wisselt heden en verleden met elkaar af in één hoofdstuk. De wijziging merk je soms niet waardoor je je regelmatig afvraagt waar je bent in het verhaal. De wisselingen zijn bedoeld om een beeld te krijgen wat er drie jaar geleden is gebeurd in de vriendengroep maar het geeft ook enige verwarring bij de lezer. Ondanks de wisseling in tijden weet Goodman de spanning er in te houden. Hier en daar is het wat langdradig. Toch weet ze de lezer absoluut mee te krijgen naar een plot dat zeer verrassend blijkt.

De personages zijn goed uitgewerkt. Jill is een sterke vrouw die Shaila erg mist. Ze heeft moeite met de verwerking van haar dood en het verleden. Ondanks dat ze twijfelt gaat ze toch meewerken aan de zoektocht naar de waarheid. En al gauw blijkt dat ze de juiste keuze heeft gemaakt. Ook de andere personages zijn in evenwicht en mooi neergezet. Je krijgt een goed beeld van de jeugd die last heeft van prestatiedruk maar ook een enorm gemis voelen in hun vriendengroep.

Ondanks dat het hier en daar langdradig is en je het pad even beister raakt door de wisseling in tijd heeft Goodman toch een mooi verhaal neergezet waar belangrijke thema's in verwerkt zitten. Het is een verhaal over doorzettingsvermogen, vriendschappen, gemis en verdriet, maar ook zeker over een mooi highschool leven. Al lezende waan je je in de gangen van de school en word je heel nieuwsgierig naar de afloop van het verhaal.

Goodman heeft een krachtige debuut neergezet. Het boek is absoluut het lezen waard ondanks dat er hier en daar wat minpuntjes te noemen zijn. Hopelijk is dit mooie debuut van Goldman een opmars naar nog veel meer moois.

Recensie: De insiders - Jessica Goodman

Politie niet betreden - De insiders

1  2  3  4  5

Het leven aan de Goudkust in Long Island lacht Jill en haar vrienden toe. Ze zijn de Players, een eliteclub op hun prestigieuze school. Players hebben de coolste feestjes, de hoogste cijfers en de beste toekomstperspectieven.
    Maar niet alles is wat het lijkt. Drie jaar geleden is Jills beste vriendin Shaila vermoord; Shaila’s vriend Graham bekende. Nu krijgt Jill plotseling berichtjes waar in staat dat Graham onschuldig is. Zet ze haar droomtoekomst op het spel om de waarheid te achterhalen?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn