De Magdalenacodex - Jeroen Windmeijer RECENSIE

Recensie: De Magdalenacodex - Jeroen Windmeijer

De Magdalenacodex is het laatste deel van de sterke vrouwen trilogie en geschreven door het schrijversduo Jeroen Windmeijer en Jacob Slavenburg. Hun eerdere werk is geprezen en enthousiast ontvangen. Ook in De Magdalenacodex krijgen we weer een sterk staaltje geschiedenis voorgeschoteld in de vorm van een spannend verhaal.

Marco Visconti is vereerd wanneer hij uitgenodigd wordt door Luigi Navagero, een oude bibliothecaris in een van de oudste bibliotheken van de wereld om hem te helpen met het opnieuw rubriceren van manuscripten. Al snel heeft hij het idee dat er een onderliggende reden is dat hij hiervoor gevraagd is. Wanneer er oude papyrusdocumenten gevonden worden is Luigi zeer enthousiast en geeft Marco de opdracht deze papieren mee te nemen. Vanaf dat moment vertrouwt Marco het niet helemaal en proeft hij gevaar. Wie kan hij vertrouwen en wie niet?

De Magdalenacodex zorgt meteen voor spanning en wekt de nieuwsgierigheid van de lezer. Al snel zit je in het verhaal en proef je de sfeer. Er zit veel vaart in het verhaal en het is duidelijk dat Windmeijer en Slavenburg veel onderzoek gedaan hebben. We worden getrakteerd op feiten uit de geschiedenis en ze zetten ons aan het denken. Wie in dit verhaal is te vertrouwen? Wie staat er aan de goede kant?

Al gauw merk je dat het gevonden manuscript wrijving met zich meebrengt. De een wil dit verhaal het liefst zo snel mogelijk publiceren en de ander wil dat dit document niet zichtbaar is voor anderen. Wanneer het document stukje bij beetje vertaald wordt zijn ze benieuwd naar de geheimen die het manuscript met zich meebrengt. Het is mooi om te lezen welke rol Maria Magdalena speelde in het leven van Jezus en het zet ons aan het denken. Maar het manuscript brengt ook gevaar met zich mee.

Voorin het boek vind je een lijst met personages en kan zeker in het begin van het verhaal echt helpend zijn.  Het maakt duidelijk over wie het gaat, want er passeren heel wat namen de revue. De Magdalenacodex is naast een verhaal over de geschiedenis ook een spannende thriller en het is de schrijvers goed gelukt hierin een balans te vinden en ons niet te overspoelen met historische kennis. Af en toe worden we op het verkeerde been gezet en komt er een twist uit onverwachte hoek.

Door de korte hoofdstukken en de wisseling in perspectieven leest dit boek vlot en makkelijk en krijgen we een compleet beeld van het verhaal. Door met meerdere personages mee te mogen lezen krijgen we interessante inzichten. De gespannen sfeer en het onbetrouwbare is steeds voelbaar en dat maakt dat je graag blijft verder lezen. Wat is de rol van de vrouwelijke hoofdpersonen, en welk gevaar lopen de mensen die het manuscript lezen? Je blijft maar vragen houden en dat maakt dit verhaal erg sterk.

De Magdalenacodex is met recht een thriller over een sterke vrouw. Wanneer jij houdt van historische verhalen en een flinke dosis spanning dan is De Magdalenacodex echt iets voor jou. Verrassende plotwendingen en een spannende verhaallijn maken dit boek sterk in zijn soort.

De Magdalenacodex

1  2  3  4  5

In het Venetiaanse Marciana, een van de oudste bibliotheken ter wereld, stuit bibliothecaris Marco Visconti op een eeuwenoud manuscript. Het lijkt te zijn geschreven door Simon, een broer van Jezus, en het gaat over
    Maria Magdalena, de vrouw die al tweeduizend jaar tot de verbeelding spreekt.

Al snel vormt het manuscript het middelpunt van een strijd op leven en dood. Waar de een de waarheid zo snel mogelijk naar buiten wil brengen, wil de ander Maria Magdalena voor altijd het zwijgen opleggen. Drie vrouwen
    – Sofia, Susanna en Veronica – worden ongewild hoeders van het gevoelige geheim dat het manuscript herbergt. Maar dan blijkt: wie het manuscript in handen heeft, is zijn leven niet zeker…