Moord in Cativicus - Britta Fath RECENSIE

Recensie: Moord in Cativicus - Britta Fath

Het leesboek Moord in Cativicus is geschreven door Britta Fath en geïllustreerd door Eva Spear. Britta Fath was ooit archeologe en is nu ook kinderboekenschrijfster geworden. Dit boek is het eerste deel uit de serie die zal gaan over de avonturen van Moira en Mystique. Mystique is een eenhoorn en het huisdier van Moira, Moira is een zeer nieuwsgierige kat en ontwikkelt zich in het verhaal als een ware kattendetective.

De altijd nieuwsgierige Moira raakt per ongeluk verzeild bij het oplossen van een een moord. De bibliothecaris Finn uit het dorpje Cativicus is vermoord. Moira  is vastberaden om de dader te achterhalen. De politiecommissaris van het dorp, Jeff, is erg traag en is liever lui dan moe. Hij trekt snel conclusies en wil vooral niet te veel moeite doen, Moira is het hier niet mee eens. Zij gaat op zoek naar katten die haar kunnen helpen en komt uit bij 2 andere katten. Deze helpen haar uiteindelijk bij het oplossen van de moord, het detectivetrio is een beetje een buitenbeentje van het dorp. Moira zegt op een gegeven moment over de vreemde andere kat die erg op zichzelf is: 'misschien kunnen we zelfs vrienden worden'. Met deze zin laat zij weten dat zij open staat voor iedereen. Dit is direct een boodschap die meegegeven wordt in het boek; oordeel niet te snel en geef iedereen een kans.

De illustraties in Moord in Cativicus zijn simpel. De omslag van het boek heeft iets mysterieus, het maakt je nieuwsgierig naar het verhaal. Je ziet 3 katten ergens naar toe sluipen, je bent benieuwd wat hun rol is en wat zij gaan doen. Als je begint met lezen kom je nog wat illustraties tegen maar hierna wordt het helaas steeds minder. Het is jammer dat er niet zo veel tekeningen in het boek te vinden zijn. De illustraties die er zijn zijn zwart wit en mooi getekend.

De schrijfstijl is lekker vlot, soms verwacht je niet dat een hoofdstuk al afgelopen is. Het verhaal wordt in een nieuw hoofdstuk wel weer helemaal opgepakt. Het is een dun boekje dus je vliegt er zo doorheen. Er zijn tijdens het oplossen van de moord veel oplossingen mogelijk, je denkt dan soms zelf de oplossing te zien maar je wordt dan toch weer op het verkeerde been gezet. Deze wisselingen maakt het verhaal wel heel erg grappig. Ondanks dat het een dun boekje is en het verhaal vlot is geschreven, duurt het wel een tijdje voor de moord is opgelost. Hierdoor leer je de katten wel goed kennen.

Moord in Cativicus is het eerste deel van de Moira en Mystique serie, het is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar die houden van speuren en een kattenliefhebber zijn. Maar ook wanneer een kat niet jouw lievelingsdier is, is het ook heel leuk om over de soms even spannende avonturen te lezen.

Recensie: Moord in Cativicus - Britta Fath

De avonturen van Moira en Mystique - Moord in Cativicus

1  2  3  4  5

De bibliothecaris van Cativicus is vermoord, met in zijn poezelige pootje een boek. Wat is er gebeurd? Omdat de plaatselijke politiekat te sloom is, beslist Moira zelf maar op onderzoek uit te gaan. Dat doet ze samen met twee andere katten – net als zij de buitenbeentjes in het dorp – al gaat dat niet vanzelf. Het eerste deel uit de spannende avonturen van kattendetective Moira en haar eenhoorn Mystique. Voor speurders vanaf 9 jaar.