Villa Vita Nova - Jeroen van Berckum RECENSIE

Recensie: Villa Vita Nova - Jeroen van Berckum

Jip is net als iedere andere jongen of meisje van 15 jaar oud: ze wil de nieuwste telefoon. Haar vader steekt er echter een stokje voor. Jip moet er maar zelf voor gaan werken. Maar een geschikt bijbaantje zoeken is nog best lastig, Jip heeft twee eisen: een baan die goed verdient en waar ze zo min mogelijk hoeft te doen. Als ze op YouTube naar haar favoriete vlogster gaat krijgt ze de ideale aanbieding: helpen in Villa Vita Nova, een plek waar ouderen in hun laatste de dagen de mogelijkheid krijgen om een nieuw leven te krijgen. Toch is er iets vreemds aan dit landgoed en de mensen die er werken. Zal het Jip lukken om dit raadsel te ontrafelen?

Villa Vita Nova is het eerste, spannende, deel in de 'De schaduwkronieken' serie. En wat voor een deel! Met Villa Vita Nova heeft Jeroen van Berckum een belofte neergezet, want dit verhaal grijpt de lezer vanaf de allereerste bladzijde en laat de lezer niet meer los.

Villa Vita Nova is een heerlijk verhaal dat de jonge lezer aanspreekt, zelfs de jonge lezer die het niet zo makkelijk vindt om aan een boek te beginnen. Villa Vita Nova is namelijk een lekker kort verhaal dat vlot is geschreven zonder lastige woorden. Het verhaal is dus heel toegankelijk. Helemaal omdat Jeroen van Berckum een beeldende schrijfstijl heeft, waardoor de lezer helemaal in het verhaal zit en met Jip meeleeft en met haar het avontuur aangaat. Bovendien sluit Jips leven naadloos aan op de verbeelding van de jonge lezer, van zowel jongens als meisjes. Toch is het verhaal van Villa Vita Nova vanwege de spanning niet geschikt voor een te jonge lezer. De adviesleeftijd van 14 jaar op de achterflap lijkt heel passend.

Het verhaal is leuk spannend. De spanning loopt onderhuids op en weet de lezer te prikkelen om door te lezen. Het verhaal leest in een treinvaart en daardoor is de lezer ook zo bij het einde. De manier waarop het einde is gepresenteerd is heel leuk, vernieuwend en zeer creatief. Toch is het einde ook best wel open en vraagt de lezer zich af wat er precies is gebeurd en hoe het verhaal van Jip eindigt. Tegelijkertijd is het verhaal gesloten genoeg om je af te vragen waar deel twee over zal gaan. Of heeft Jeroen van Berckum een nieuw, spannend, kort en vlot verhaal voor ons in petto?

Er zijn mooie details verwerkt in Villa Vita Nova, kijk maar naar de mooie kaft met de bloedspetters en de verwerking van de spetters bij ieder nieuw hoofdstuk. Deze details vindt de lezer terug in de zorgvuldige schrijfstijl van Jeroen van Berckum, zonder dat het verhaal langdradig wordt. Dat is echt heel knap gedaan.

Kortom, Villa Vita Nova is een spannend en vernieuwd verhaal dat de verbeelding van de jonge lezer aanspreekt en prikkelt. Jeroen van Berckum heeft een fijne schrijfstijl die aansluit bij de doelgroep. Wees gewaarschuwd, want als je aan dit avontuur van Jip begint kan je het boek niet wegleggen voordat het uit is!

Recensie: Villa Vita Nova - Jeroen van Berckum

De Schaduwkronieken 1 - Villa Vita Nova

1  2  3  4  5

Villa Vita Nova is een plek waar ouderen op het einde van hun dagen een nieuw leven krijgen. Maar als Jip er voor haar eerste vakantiebaantje aan de slag gaat, krijgt ze het gevoel dat er iets aan de hand is. De medewerkers hebben een vreemde blik in hun ogen en de ouderen stellen eigenaardige vragen. Als er plotseling een collega verdwijnt en Jip op onderzoek uitgaat, doet ze een gruwelijke ontdekking … Het bloedstollende eerste deel van De schaduwkronieken. Voor onverschrokken lezers vanaf 14 jaar.