De jongen uit het woud - Leigh Bardugo RECENSIE

Recensie: De jongen uit het woud - Leigh Bardugo

Met De Jongen uit het Woud, slaat Leigh Bardugo een hele nieuwe weg in, door samen met illustrator Dani Pendergast een graphic novel uit te brengen. Een graphic novel over hoe Alexander tot Duisterling geworden is en hoe hij tot het voornemen kwam om voor de Grisha een veilige plek te creeëren.

Een jonge knul zoekt samen met zijn moeder een veilige schuilplaats om de winter door te brengen. Ze moeten voorzichtig zijn, want ze hebben speciale krachten en worden door de gewone mensen gezien als heksen. Heksen worden gemarteld en levend verbrand. Ze weten een kamp te bereiken met anderen zoals zij : Grisha. Maar ook dan zijn ze niet echt veilig, want tussen Gisha onderling is er ook wantrouwen en strijd. De moeder traint haar zoon om nooit zijn ware identiteit te onthullen. Ze nemen valse namen aan: Eryk en Lena. Maar een jongen blijft een jongen en als hij in de val gelokt wordt door een Grisha meisje, Annika, die zijn ware kracht ontdekt heeft, zijn de gevolgen desastreus.

Leigh Bardugo weet hoe ze spanning en sensatie moet opbouwen, ook in een graphic novel. De tekeningen zijn in bruin en grijs tinten uitgevoerd. Ze zijn mooi, maar strak, zonder uitbundigheid. De tekst van Leigh Bardugo is beknopt, maar helder. Tekeningen en tekst vormen een duidelijk verhaal, mits je de andere boeken kent. Je mist bij deze graphic novel dus helaas wel Leigh Bardugos bekende sprankelende schrijfstijl.

Als je nog geen boeken van de Grisha serie hebt gelezen, dan doe je er goed aan om eerst de Grishaverse serie en de Kraaien serie van Leigh Bardugo te lezen. Zonder de achtergronden uit deze verhalen is De Jongen uit het Woud, van Leigh Bardugo en Dani Pendergast, een grappig verhaaltje met goede tekeningen, maar heel wat dingen zijn niet echt begrijpelijk.

Leigh Bardugo heeft een spannende intrigerende wereld gecreëerd met de Grisha wereld, bestaand uit de landen Ravka, Kertsj, Fjerda en Shu Han. Allen met een eigen cultuur, maar ook allen gedeeltelijk bevolkt door Gisha.

Leigh Bardugo heeft meerdere boeken geschreven over de Gisha. Mensen met speciale gaven, die de elementen vuur, water, wind en aarde kunnen beheersen. Maar ook de Hartwringers, die je hart kunnen fijnknijpen alleen met hun gedachten. Er zijn onder de Grisha maar erg weinig mensen die zeer uitzonderlijke gaven hebben, of alle gaven beheersen. De Duisterling was er één van. Hij is een unieke Schaduwstuurder en een Versterker. Als een Grisha een versterker vasthoudt of zijn botten draagt, worden zijn krachten vergroot.

In de eerste trilogie over de Grisha  lezen we het verhaal van Alina Starkov, die er achter komt dat ze een hele speciale Grisha is. Een zeer krachtige unieke Lichtbrenger. Ze is de tegenhanger van een eeuwenoude Grisha, die zichzelf steeds weer herboren laat worden: de Duisterling. De Duisterling is bereid iedereen op te offeren voor zijn eigen gewin en de Grisha onder leiding van Alina gaan de strijd met hem aan. Maar is De Duisterling ook niet ooit een man geweest die ervoor gezorgd heeft dat de Gisha van een volk dat vervolgd werd tot leiders geworden zijn. En waarom en hoe is Alexander tot Duisterling geworden? De Jongen uit het Woud gaat over Alexander als jongen en een tipje van de sluier wordt opgelicht.

De jongen uit het Woud is een verhaal uit de Grishaverse en zeker een leuk vernieuwende toevoeging, maar persoonlijk mis ik in deze graphic novel echt Leigh Bardugos beschrijvingen van gebeurtenissen en personages, die zo boeiend en intrigerend zijn. Haar schrijfstijl maakt dat de spanning in haar verhaal voelbaar is en haar personages weten je volledig te betoveren en dat komt niet tot uiting in de tekeningen en tekstballonnetjes met beknopte teksten.

Een leuke prequel op de boeken, maar voor mij iets te beknopt en dus kan ik het helaas niet meer dan 3 hartjes geven.

Recensie: De jongen uit het woud - Leigh Bardugo

De Grisha - De jongen uit het woud

1  2  3  4  5

De Grishaverse wordt uitgebreid met een graphic novel! In De jongen uit het woud leer je de Duisterling kennen voordat hij de Schaduwvlakte creëerde en hij de leider van Ravka's Tweede Leger werd. Dit boek is een prequel op de Grishaverse en speelt zich vóór Schim en Schaduw af. Eryk is samen met zijn moeder al zijn hele leven op de vlucht, want ze zijn de gevaarlijkste en zeldzaamste Grisha die er bestaan. Ze worden opgejaagd door degene die hun willen vernietigen, of juist in hun macht willen krijgen. Hun Grisha-gave moeten ze dus koste wat het kost verbergen. Maar dat blijkt zelfs na jaren oefening ontzettend ingewikkeld, en soms zelfs dodelijk.