Met liefs uit Londen - Sarah Jio RECENSIE

Recensie: Met liefs uit Londen - Sarah Jio

Eloise vertrok onverwachts vanuit Californië naar haar geboortestad Londen. Ze moest daarbij tegen haar zin dochter Valentina achter laten. Jaren later ontvangt Valerie een aangetekende brief uit Engeland met het overlijdensbericht van haar moeder en de mededeling dat ze alle bezittingen van haar moeder heeft geërfd. Haar moeder bleek een appartement in Primrose Hille te hebben evenals een tweedehands boekenwinkel. Valentina die haar relatie net heeft verbroken besluit af te reizen naar Londen om orde op zaken te stellen. Ze neemt uiteindelijk het besluit om een nieuw leven op te bouwen in Londen. Wanneer er op een dag een klant de boekwinkel binnenkomt met een exemplaar van The Last Winter, een verhaal dat haar vroeger erg heeft geraakt, raakt ze geïntrigeerd door de kanttekeningen die de vorige eigenaar in het boek heeft gemaakt.

Sarah Jio is een Amerikaanse schrijfster die al vele titels op haar naam heeft. Ze schrijft voornamelijk historische- en feelgoodromans. Ze vloog een aantal keren naar Londen voor onderzoek tijdens het schrijfproces van Met liefs uit Londen.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven. We leren moeder Eloise kennen in de historische verhaallijn. En dochter Valentine ontmoeten we in de hedendaagse verhaallijn. Doordat het verhaal vanuit twee perspectieven wordt verteld krijg je een goed beeld van de omstandigheden waarin beiden verkeren en je leert de personages goed kennen.

Eloise, een zelfstandige vrouw die door haar echtgenoot wordt beknot in haar doen. Hierdoor maakt ze keuzes die maken dat ze genoodzaakt is te vertrekken uit Amerika. Haar gevoelens en emoties heeft Jio erg mooi verwerkt in het verhaal. Valentine is net als haar moeder, zelfstandig, een doorzetter en weet keuzes te maken. Vanaf het moment dat ze in Londen aankomt maakt haar personage een hele mooie groei door.  Ze geniet van de mensen om haar heen en weet uiteindelijk haar leven weer op de rit te krijgen en de liefde te vinden.

Beide verhaallijnen laat Jio op een prachtige manier bij elkaar komen. De geheimen uit het verleden zijn bloot gelegd en de personages kun je alleen maar van houden!

De schrijfstijl van Jio is beeldend. Het leest hierdoor erg fijn, je kan je goed verplaatsen in de personages en de vaart zit er goed in. Gedurende het hele verhaal weet Jio de aandacht van de lezer hierdoor goed vast te houden. De mooie thema's die het boek bevat geven nog net dat stukje extra aan dit mooie liefdevolle verhaal. Langzaamaan word je duidelijk wat er in het verleden gebeurt is en daarmee ook de impact die het uiteindelijk heeft op het leven van Valentine.

Van Met liefs uit Londen kun je alleen maar genieten. Het is een heerlijke hartverwarmende  feelgood die eindigt zoals een feelgoodlezer dat zo graag heeft. Je kan dit boek alleen maar dicht slaan met een gevoel van warmte, liefde en genegenheid. Sarah Jio heeft weer een prachtige roman afgeleverd, hopelijk volgen er nog veel meer van dit soort prachtige romans van haar hand!

Met liefs uit Londen

Sarah Jio

6 mei 2022

ISBN 9789022594902
    Uitgever Boekerij
    384 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Toen Valentina ‘Val’ Baker een tiener was, vertrok haar moeder Eloise onverwachts vanuit Amerika naar haar geboortestad Londen, Val en haar vader alleen achterlatend. Nu, jaren later, komt er een aangetekende brief uit Engeland met het overlijdensbericht van haar moeder. Val blijkt een appartement in Primrose Hill en een tweedehandsboekhandel te hebben geërfd. Ze besluit samen met haar man Nick naar Londen te reizen om orde op zaken te stellen en eenmaal daar besluit ze om een nieuw leven in het charmante Londen op te bouwen.

Op een dag komt er een klant de boekhandel binnen met een exemplaar van The Last Winter, een verhaal dat haar vroeger erg geraakt heeft. Val raakt geïntrigeerd door de opmerkingen die een vorige eigenaar in de kantlijn heeft gezet. Nick blijkt ondertussen naast zijn tijdrovende werk afleiding te hebben gevonden in de vorm van een drieëntwintigjarige stagiaire. En Eliza, een nieuwe vriendin van Val, daagt haar vervolgens uit om het telefoonnummer van ene ‘Daniel’ dat in The Last Winter staat te bellen. Vanaf dat moment besluit Val deze mysterieuze Daniel op te sporen. Tijdens de zoektocht ontdekt ze meer over zichzelf, haar moeder, en uiteindelijk… de liefde.

• Slag of stoot - Meghan Quinn