Het monster van Essex - Sarah Perry RECENSIE

Recensie: Het monster van Essex - Sarah Perry

Wanneer de man van Cora Seaborne overlijdt, ziet ze haar kans schoon om een andere wending aan haar leven te geven. Ze gaat met haar zoon en haar hartsvriendin naar Essex toe en raakt daar in de ban van een mythe rondom een monster. Iedereen uit haar oude leven verklaart haar voor gek dat ze naar dit afgelegen oord trekt, maar de zoektocht naar het monster houdt haar in zijn greep. Dat ze kennismaakt met dominee William Ransome speelt misschien ook een rol in haar verlengde verblijf in Essex.

Sarah Perry weet eigenlijk al vanaf het begin van het boek goed met excentrieke elementen om te springen. Je proeft vanaf de eerste bladzijde het vreemde aan alle personages die geïntroduceerd worden. Het lijkt wel of ze allemaal een eigen speciaal trekje hebben en dat maakt ze interessant. Cora is een sterk personage, die zich al vroeg in het verhaal ontwikkelt. Daarna is het eigenlijk wachten op verdere ontwikkeling, die uiteindelijk toch wat achterwege blijft. Het lijkt alsof de relaties belangrijk zijn in Het monster van Essex dan de personages op zichzelf.

Een ander aspect van Het monster van Essex is absoluut het tempo van het verhaal. Of beter gezegd, het gebrek aan tempo op sommige momenten. Het lijkt alsof je in stroop vastzit sommige scènes, en al zijn de personages en hun relaties nog zo intrigerend, er komt een moment waarop je toch verlangt naar iets extra qua plot. Het mysterieuze van 'het monster' blijft hangen op hetzelfde niveau en de lezer blijft toch op zijn honger zitten wat dat betreft.

Sarah Perry heeft een mooi taalgebruik waar de literatuurlezer van zal kunnen genieten. Ze slaagt erin om met haar, niet altijd eenvoudige, woordkeuzes een sfeer neer te zetten die bepalend is voor het verhaal. Het monster van Essex is uitdagend om te lezen en dat vormt in combinatie met het trage tempo zeker een obstakel om het een mainstream-boek te noemen. Toch is het een genot om de zinnen tot je door te laten dringen en de kleine details op te merken die Perry er in achterlaat en die je stiekem laten gniffelen.

De stijl van Perry valt onder het gothic-genre, met een onderhuidse spanning en een gevoel alsof alle scènes zich afspelen in donkere omgevingen. Omgevingen waar geheimen zich schuilhouden in de kieren en gaten. Toch moet het gezegd worden, dat je als echte gothic-liefhebber waarschijnlijk meer genre-typische romans onder ogen hebt gekregen dan Het monster van Essex.

Wil je graag genieten van mooi taalgebruik en meegenomen worden in een trage stroom van gebeurtenissen rondom een set intrigerende personages, dan is Het monster van Essex iets voor jou.

Het monster van Essex

Sarah Perry

13 juni 2022

ISBN 9789044652048
    Uitgever Prometheus
    416 pagina's

Prometheus

1  2  3  4  5

Londen 1893: de nog jonge weduwe Cora Seaborne begint een nieuw leven. Met haar onhandelbare (want autistische) puberzoon Francis en diens even stoere als charmante gouvernante neemt ze haar intrek in het stadje Colchester. Tijdens haar enerverende ontdekkingstochten door de ruige natuur van Essex, op zoek naar een mythisch zeemonster dat het nabijgelegen Aldwinter zou terroriseren, ontmoet ze de steile en stugge dorpsdominee William Ransome, die aanvankelijk niets moet hebben van deze onconventionele dame uit de Londense society met haar bizarre voorliefde voor monsters en fossielen. De oerkrachten van aantrekking en afstoting die daarbij loskomen, dreigen hun beider leven volledig te ontwrichten.

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn