Exit - Mel Wallis de Vries RECENSIE

Recensie: Exit - Mel Wallis de Vries

Exit is de meest recente jeugdthriller die Mel Wallis de Vries heeft geschreven. Veel van haar titels zijn bekroond en ze heeft tussen 2012 en 2017 met zeven thrillers heeft ze de Prijs van de Jonge Jury gewonnen. Ook heeft ze in 2015 de Hebban Award voor het beste YA-boek gewonnen. Dat schept natuurlijk verwachtingen.

Eerlijk is eerlijk, ook Exit is een goed geschreven en spannend verhaal dat je voortdurend op het puntje van je stoel laat zitten. Het tempo ligt hoog en je kunt bijna niet op adem komen tussen de verschillende ontwikkelingen door.

'Ze deden niks fout. Ze zijn onschuldig. En toch loopt het verkeerd met ze af. Een ongeluk, een vermissing, een noodlottige val... Vraag je je ooit wel eens af wat al deze berichten in het nieuws betekenen? Ze vertellen een verhaal. Ons verhaal. Je zult het nooit meer vergeten.'

Exit begint gelijk vol actie en spanning: krantenartikelen over vermiste tieners, een chat tussen twee geheimzinnige personen en daarna wordt op twee pagina's in een moodboard iemand aan je voorgesteld met foto's en steekwoorden. Wat is hier aan de hand? Is dit een toekomstig slachtoffer?

Daarna begint het verhaal. Er zijn verschillende perspectieven, dat lijkt in het begin misschien wat verwarrend, maar de vormgeving van het boek zorgt er voor dat je weet wiens verhaal je aan het lezen bent. Het zijn slachtoffers, maar ook hun vrienden die achterblijven en zich afvragen wat er is gebeurd en waarom. Het lijkt allemaal te maken te hebben met een kettingbrief, die via sms wordt doorgestuurd, maar dit is nu net een aspect dat wat minder goed uit de verf komt in het verhaal.

Het boek leest als een trein en je kan het makkelijk op een vrije dag in je vakantie uitlezen. Het is spannend, het is onderhoudend en het is realistisch. Je kan je, helaas, maar al te goed voorstellen dat dit echt zou kunnen gebeuren. Doordat je het verhaal vanuit verschillende perspectieven leest, heb je een voorsprong op de hoofdpersonen en ga je al snel meedenken over wat er aan de hand zou kunnen zijn. Natuurlijk zitten er een paar plottwists in Exit, die horen bij een goede thriller, waardoor je misschien toch nog verrast bent bij het dichtslaan van het boek.

Exit zelf ziet er ook mooi en opvallend uit. Op de voorkant staan twee mooie meiden die je vrij emotieloos aankijken. In het boek zelf staan moodboards, foto's van de twee meiden op de cover en felgele hoofdstukaanduidingen. Ook staat er geregeld een screenshot in van een chat tussen twee onbekende personen. Het boek heeft gele sprayed edges en rondom zit een elastische band als het afzetlint van de politie. Deze elastische band gebruikt Uitgeverij De Fontein meestal voor haar jeugdthrillers. Deze jeugdthrillers zijn bijzonder geschikt voor de doelgroep die van dit genre houdt en nog net niet toe is aan het werk voor volwassenen. Daarnaast zijn de boeken ook voor volwassenen leuk om te lezen.

Recensie: Exit - Mel Wallis de Vries

Politie niet betreden - Exit

1  2  3  4  5

Ze deden niks fout. Ze zijn onschuldig. En toch loopt het verkeerd met ze af. Een berichtje… Achteloos stuur je het door. Het loopt fataal af...

Ze deden niks fout. Ze zijn onschuldig. En toch loopt het verkeerd met ze af. Een ongeluk, een vermissing, een noodlottige val… Vraag je je ooit wel eens af wat al deze berichten in het nieuws betekenen? Ze vertellen een verhaal. Ons verhaal. Je zult het nooit meer vergeten. Een berichtje… Achteloos stuur je het door. Je denkt dat het niks uitmaakt, je staat er niet bij stil. Maar je hebt het mis… JE HEBT NET IEMAND VERMOORD!