Amari en het Spel der Magiërs - B.B. Alston RECENSIE

Recensie: Amari en het Spel der Magiërs - B.B. Alston

Na het succes dat volgde op de publicatie van Amari en de Nachtwachters, kon een vervolg niet uitblijven. In deel 2 van de reeks, Amari en het Spel der Magiërs, pikken we de draad op enkele maanden na de gebeurtenissen uit deel 1. Amari is in volle voorbereiding om de zomer weer op het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken door te brengen, wanneer er iets heel vreemds gebeurt. Een tijdspauze trekt over de hele wereld, alleen lijkt die Amari niet te beïnvloeden. Natuurlijk is zij, als magiër, de grote verdachte en wordt ze langs alle kanten tegengewerkt wanneer ze wil onderzoeken wie erachter zit. Alsof dat nog niet genoeg is, heeft het Bureau ook een nieuwe directeur (die nog onaardiger is dan de vorige) en wordt ze gevraagd om het Genootschap der Magiërs te leiden. Eigenlijk ziet Amari dit helemaal niet zitten, maar de andere kanshebber heeft niet veel goeds in zin en daarom gaat Amari het duel aan met hem: het Spel der Magiërs is begonnen!

Het verhaal van Amari en het Spel der Magiërs bevat zoveel mooie ingrediënten dat het echt genieten is om dit te mogen lezen. Het verveelt nergens en de vlotheid waarmee Alston het heeft geschreven zorgt ervoor dat je het boek ook niet wil neerleggen. Spanning, actie, vriendschap, magie en zelfs een beetje liefde. Het is allemaal te vinden op de bijna 400 pagina’s die het verhaal telt. De onderverdeling in behapbare hoofdstukken zorgt ervoor dat het boek heel geschikt is voor jongere vlotte lezers, en de vele details maken het eveneens interessant voor de wat oudere lezertjes of volwassenen. De reeks heeft vele fans en dat is helemaal terecht, want het is puur genieten. Elke pagina weer.

B.B. Alston zet met Amari absoluut een uniek hoofdpersonage neer en daar is goed over nagedacht. Het mooie is dat het nergens geforceerd voelt en dat het eigenlijk helemaal in het verhaal ingebed is. Amari is voor iedere jongere die het boek leest herkenbaar en haar gevoelens en angsten zijn heel universeel. Het feit dat ze een magiër is en zich daardoor overal een buitenstaander voelt is op zo een manier neergezet dat het magiër-zijn ingeruild kan worden voor elke andere eigenschap waardoor je je buitengesloten voelt. Amari maakt in dit boek geen hele grote ontwikkeling door, maar ze leert wel veel meer over haar eigen krachten en hoe ze die kan gebruiken. Ze blijft trouw aan zichzelf en haar doelstellingen en dat is mooi om te zien. Ook onder moeilijke omstandigheden staat ze haar mannetje en houdt ze het hoofd koel. Een beetje geïdealiseerd, toegegeven, maar dat mag, want Amari is een ware heldin.

De personages rondom Amari zijn grotendeels hetzelfde, met wat toevoegingen. Af en toe heb je de indruk dat Alston vrij veel in dit boek heeft willen stoppen en dat de ruimte om alles goed uit te werken er niet helemaal is. Het is niet echt storend, maar bepaalde onderdelen en personages worden minder goed uitgewerkt en lijken er daardoor wat in gepropt. Er is een vrij strikte scheiding tussen goed en kwaad, met uitzondering van één personage. De grote tegenstander van Amari blijft altijd voor verrassingen zorgen en als lezer is het afwachten hoe dit gaat aflopen.

Illustraties zijn er te vinden aan de start van elk nieuw hoofdstuk. In zwart-wit wordt een scène uit het hoofdstuk weergegeven om de lezer zo een klein beetje te prikkelen. De illustraties van Godwin Akpan zijn eenvoudig en vrij klein, en het is de vraag of ze wat bijdragen aan het geheel of ze eerder de verbeelding van de lezer al teveel sturen.

Amari en het Spel der Magiërs is een fractie minder sterk dan Amari en de Nachtwachters, maar dat komt voornamelijk door de hoeveelheid aan verschillende elementen en het feit dat daardoor niet alles tot in detail uitgewerkt kan worden. Verder is het een wervelend avontuur waarbij de personages je elke pagina weer verrassen. Een snuifje humor zorgt voor een lach op je gezicht, maar die lach zit er sowieso al door de prettige schrijfstijl. Het is uitkijken naar deel drie dat in de originele taal gepland staat voor 2023, maar nog geen werktitel heeft. Afwachten dus wat Alston nu weer uit zijn pen gaat toveren.

Amari 2 - Amari en het Spel der Magiërs

1  2  3  4  5

Amari heeft het voor elkaar: ze heeft haar broer Quinten gevonden en – klein detail – ook de hele bovennatuurlijke wereld gered. Haar eerste zomer als Junior Agent aan het Bureau voor Bovennatuurlijke Zaken moet een makkie worden. Toch?

Maar ze heeft veel aan haar hoofd: het Bureau krijgt een nieuwe directeur en er rust een vloek op haar broer. Als ze wordt gevraagd om leider van de Magiërs te worden, bedankt ze voor de eer. Dat zorgt ervoor dat er iemand anders kan opstaan, iemand die gevaarlijke plannen heeft…

Zo ontstaat het Spel der Magiërs, een wedstrijd die zal bepalen wie de opvolger van de Nachtwachters wordt. O ja, en die de toekomst van alle Magiërs bepaalt. De winnaar krijgt bovendien iets wat Quinten heel hard nodig heeft, dus Amari moet in actie komen!

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn