Drakenstorm 2 - De verboden grot - Alastair Chisholm RECENSIE

Recensie: Drakenstorm 2 - De verboden grot - Alastair Chisholm

Cara is een wees, maar ze is nooit helemaal alleen. Er zit een stem in haar hoofd die altijd bij haar is en haar altijd helpt en voorziet van goede raad. Wanneer ze op een dag ontdekt dat ze stem bij haar eigen draak Zilverdief hoort, gaat er een nieuwe wereld voor haar open. Een wereld waar zij en haar draak zich moeilijk aan kunnen aanpassen. Vooral omdat deze wereld vraagt dat ze anderen toelaten. Iets waar ze beiden erg terughoudend over zijn.

In het tweede deel van de serie Drakenstorm ontmoeten we deels nieuwe en deels bekende personages. In deel één, De drakenleerling, leerden we Tom en Ijzerschild goed kennen. Het grappige is dat zij in dit deel weinig in actie komen en dat ze eigenlijk pas laat in De verboden grot überhaupt genoemd worden. Het lijkt erop dat in ieder geval een deel van De verboden grot zich afspeelt voor De drakenleerling. Iets wat eigenlijk geen rol speelt, maar wel opvalt. De verboden grot is heel goed zelfstandig te lezen, net omdat het niet verdergaat op wat er in De drakenleerling is gebeurd, maar er dus eerder parallel aan loopt.

De schrijfstijl is erg toegankelijk voor de jonge lezers. Er staan weinig moeilijke woorden in de tekst en de zinsopbouw is helder. Dit geeft weinig ondubbelzinnigheid en in combinatie met de spanning en magie zorgt Alastair Chisholm zo wel voor een leuke leeservaring. Alhoewel Cara en haar draak Zilverdief niet de meest sociale karakters zijn, leef je als lezer toch met ze mee. Je wil eigenlijk heel graag dat ze zichzelf aanpassen aan de nieuwe situatie om zo gelukkiger te kunnen worden. Uiteindelijk maken ze een grote ontwikkeling door tijdens het verhaal en daarin schuilt ook de wijze les van De verboden grot. Als de reeks verdergaat, zal ieder kind een bepaalde karaktertrek hebben waar de lezers zich meer of minder in kunnen vinden en zien ze dat er ook oplossingen zijn voor moeilijke situaties.

De draken zorgen voor een avontuurlijk sausje en hebben toch erg herkenbare karaktertrekken, waardoor ze erg aantrekkelijk zijn voor de jonge doelgroep. Het verhaal bevat een portie spanning, maar het is nergens echt duister of gevaarlijk. De verboden grot is, net als De drakenleerling, een erg dun boekje en is dus in no time uitgelezen. De illustraties zijn zwart-wit tekeningen die af en toe een beeld geven van de personages en de draken, maar ze zijn niet erg talrijk. Ze hebben een ondersteunende functie en zo ervaar je ze ook tijdens het lezen.

Alastair Chisholm gaat verder in de Drakenstorm-serie met De verboden grot. Het verhaal is een fractie makkelijk en voorspelbaar voor de wat oudere lezers, maar voor de doelgroep van 7 tot 9 jaar zit er genoeg herkenbaarheid, spanning en avontuur in. Toch is het maar de vraag of de boeken memorabel en bijzonder genoeg zijn om het op te nemen tegen de andere draken-boeken die op de markt verschijnen. In de originele taal zijn er al vijf delen verschenen in de Drakenstorm-serie, het is afwachten of deze allemaal naar het Nederlands vertaald zullen worden.

DRAKENSTORM - Drakenstorm 2 - De verboden grot

1  2  3  4  5

‘Daar!’ fluisterde Cara. Half verborgen in het puin was een diep gat – een donkere opening die naar een ruimte onder de grond leek te leiden. Voor de ingang hing een bord waarop stond:
    VERBODEN TERREIN. NIET BETREDEN.
    Zilverdief siste zachtjes: ‘Er is daar beneden iets verborgen. Ik kan het ruiken.’

Cara en haar draak Zilverdief ontdekken een verboden grot. Ze voelen aan alles: daar wordt iets verborgen gehouden dat geheim moet blijven. Cara en Zilverdief zijn vastbesloten om te ontdekken wat dat is.

• Slag of stoot - Meghan Quinn