De geheimen van het Catshuis - Nienke Berends RECENSIE

Recensie: De geheimen van het Catshuis - Nienke Berends

Lies is de dochter van de premier van Nederland. Ze trekt samen met haar twee mama's het Catshuis in. In het Catshuis wordt aan politiek gedaan, zo zijn er op de begane grond ruimtes voor vergaderingen en staatsbezoeken. De eerste verdieping is ingericht als privé-appartement voor de minister-president. Dit is waar Lies, samen met haar gezin zal worden. In het Catshuis is bovendien een mysterieuze bibliotheek waar er vreemde dingen gebeuren: boeken die zomaar uit de kasten vallen, lichten die knipperen, citaten en zinnen die onderstreept zijn in boeken... Het lijkt alsof er andere krachten aan het werk zijn...

Daarbovenop heeft Lies nog haar eigen problemen: ze moet beveiligd worden en wordt stapelverliefd op de nieuwe bewaker die een geheim met zich meedraagt...

De geheimen van het Catshuis is een vlotlezend verhaal, geschreven door Nienke Berends. Berends stond jaren voor de klas en schrijft nu kinderboeken en gedichten voor tieners. Zo schreef ze onder andere Aaf gaat ondergronds, een boek dat genomineerd werd voor De Leesjury.

In De geheimen van het Catshuis volgen we Elizabeth Maria van Praag, kortweg Lies. Via een ik-perspectief beleven we haar kennismaking met het Catshuis. Toch zijn er kortere hoofdstukken waarbij de ik-verteller verandert in Maxim, de beveiliger die Lies dient te beschermen. Zo krijgen we als lezer eveneens een inkijkje in zijn gedachten. Dit wordt steeds duidelijk aangegeven in het verhaal doordat de titels iedere keer beginnen met Maxim. Deze verandering van perspectief zorgt voor een leuke afwisseling.

Berends voegt aan De geheimen van het Catshuis zowel geschiedenis als actualiteit toe. Zo komen we meer te weten over Jacob Cats, een beroemd dichter en politicus die het Catshuis liet bouwen. We krijgen bovendien allerlei wijsheden en citaten voorgeschoteld die voorkomen in de boeken die op de grond vallen. Deze wijsheden worden onderstreept zodat deze opvallen en door Lies gelezen worden. Lies noteert deze spreuken in een speciaal blauw schriftje. Er passeren wijsheden van Einstein, Bill Clinton, Churchill en zelfs enkele regels van een gedicht van Neeltje Maria Min. De moeder van Lies worstelt met het leiderschap en via het bijzondere schriftje vindt Lies toch een manier om haar moeder te helpen.

De actualiteit in De geheimen van het Catshuis bevat een crisis, een virus, politieke verschillen en bedreigingen. Berends toont ons hoe Lies, dochter van een vrouwelijke premier, dit ervaart.

Mooi om te zien hoe Berends actualiteit en geschiedenis combineert en tevens het verhaal vermengt met spanning, mysterie en romantiek. De personages worden door Berends zeer realistisch weergegeven. Zo is Lies erg pienter, enorm leergierig en heeft ze een liefde voor lezen. Haar biologische moeder, de nieuwe premier van Nederland, worstelt dan weer met het leiderschap. Mo, haar andere moeder, zit hetzelfde in elkaar qua karakter als Lies, ook al heeft Lies genetisch niets van haar geërfd. Mevrouw Barend, de huishoudster die al jarenlang verbonden is aan het Catshuis, is de steun en toeverlaat van iedereen die in het Catshuis werkt en woont. En dan is er nog Maxim, de nieuwe bewaker, voor wie Lies meteen een boontje ontwikkelt. Als lezer kom je gaandeweg meer te weten over hem en het geheim dat hij met zich meedraagt. Zal de prille verliefdheid van Lies standhouden?

De geheimen van het Catshuis is een spannend verhaal met heel wat mysterie en romantiek waarin geschiedenis en actualiteit mooi in verwerkt zijn. Voor lezers vanaf 11 jaar.

De geheimen van het Catshuis

1  2  3  4  5

In het Catshuis, waar de minister-president van Nederland werkt, wordt niet alleen aan politiek gedaan. Er is ook een mysterieuze bibliotheek. Als de nieuwe premier Van Praag er met haar vrouw en dochter Lies intrekt, gebeuren er vreemde dingen: uit de kasten vallen boeken, waarin wijsheden onderstreept zijn. Zo vindt Lies een manier om haar moeder te helpen wanneer die worstelt met haar leiderschap. Maar Lies heeft haar eigen problemen: ze moet beveiligd worden en wordt stapelverliefd op de jonge bewaker, die een geheim met zich mee blijkt te dragen … Een spannend verhaal vol mysterie en romantiek, waarin geschiedenis en actualiteit prachtig samenkomen. Voor lezers vanaf 11 jaar.