De club der buitenbeentjes – Stefanie Sybens RECENSIE

Recensie: De club der buitenbeentjes – Stefanie Sybens

In De club der buitenbeentjes moet Maddie na de zoveelste angstaanval op een zomerkamp, Camp Mind, waar ze behandeling krijgt voor haar angsten. Ze ontmoet nieuwe vrienden maar de angst blijft de kop opsteken en hoe ga je om met de problemen van je kampgenoten?

Het verhaal van De club der buitenbeentjes zit goed in elkaar. Het begint al spannend middenin een angstaanval van Maddie. Hierdoor zit je meteen in het verhaal en wil je weten hoe het komt dat Maddie deze angstaanvallen heeft. Stefanie Sybens doseert deze achtergrondinformatie van Maddie maar ook van de andere kampleden goed. Een beetje zoals het verloopt als je iemand net leert kennen, je krijgt steeds een beetje meer informatie waardoor de puzzelstukjes steeds meer op hun plek vallen. Door deze opbouw blijft het verhaal boeiend en het tempo in het verhaal goed. Het verhaal raakt je en het is gemakkelijk in- en meeleven met Maddie. Haar keuzes en dilemma’s zijn goed te begrijpen, zeker als je je een beetje inleeft in haar leeftijd. De club der buitenbeentjes heeft een mooie mix van serieuze onderwerpen, liefde en humor, hierdoor zal het veel lezers aanspreken.

De schrijfstijl van Stefanie Sybens is aangenaam en leest gemakkelijk weg. Het kost geen moeite om in het verhaal te komen en je in te leven in de hoofdpersonen. Ondanks dat de hoofdpersoon 16 is zal De club der buitenbeentjes ook voor oudere lezers leuk zijn om te lezen. Dit komt natuurlijk door het onderwerp van het boek maar ook door de schrijfstijl van Stefanie Sybens die eenvoudig genoeg is om bij de wat jongere lezers te passen maar volwassen genoeg om ook de oudere lezer aan te spreken. Het thema mentale problemen is nu natuurlijk ook heel relevant met de toename hiervan bij jongeren. Door de manier waarop dit in De club der buitenbeentjes wordt beschreven wordt dit normaler gemaakt en zal het hopelijk jongeren (en volwassenen) die met deze problemen kampen motiveren om hier hulp voor te zoeken. En hoop geven dat er iets aan te doen is.

Samengevat is De club der buitenbeentjes een goede young adult die lezers van meerdere leeftijden zal aanspreken. Het is ook een aanrader voor wie kennis wil maken met het genre en geïnteresseerd is in psychologie.

De Club der Buitenbeentjes

1  2  3  4  5

Een zomerkamp… om je normaal te maken?! Als Maddie alweer een angstaanval op school heeft, besluit haar moeder dat het genoeg is geweest. Ze stuurt haar naar Camp Mind - de ultieme remedie tegen angst. Daar ontmoet ze haar nieuwe beste vriendin Lily en potentieel vriendje Alex. Voor een keer lijkt het leven best goed te gaan... Tot ze het verleden van het kamp ontdekken. Samen gaan ze op een emotioneel avontuur om uit te zoeken hoe ze zichzelf kunnen zijn in een wereld die hen constant probeert te veranderen.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn