Haar duistere hart - Carla Kovach  RECENSIE

Recensie: Haar duistere hart- Carla Kovach

Wanneer Mary erachter komt dat haar dochter Susan haar jongste kind niet heeft opgehaald van de opvang en de rest van de avond ook niets meer laat horen, wordt ze ongerust. Susan houdt ontzettend veel van haar drie kinderen en zou ze nooit alleen laten. Nog dezelfde avond belt Mary de politie. Inspecteur Gina Harte denkt in eerste instantie aan een standaard vermissingszaak, maar al snel blijkt niets minder waar wanneer er een vermoorde man wordt gevonden aan de rand van het stadje Cleevesford. Het slachtoffer heeft een connectie met Susan en de vraag rijst of zij het volgende slachtoffer zal zijn. Terwijl Mary en Gina op hun eigen manier op zoek zijn naar Susan, ontvouwt zich een duister geheim uit Susans jeugd.

Haar duistere hart is het vijfde deel uit de Gina Harte-serie van de Britse auteur Carla Kovach. De proloog start met een ruzie tussen Susan en haar man, waarmee de spanning direct op scherp wordt gezet. Vervolgens duik je als lezer meteen in het vermissingsverhaal wanneer Susan een paar maanden later niet op komt dagen om haar zoontje van de opvang te halen. Het wordt al snel duidelijk dat dit absoluut niets voor Susan is. Vanaf dit moment rijzen steeds meer vragen op met wat er aan de hand kan zijn en wie hierachter zit.

Zoals liefhebbers van Kovach gewend zijn, is ook Haar duistere hart weer opgedeeld in korte hoofdstukken en heeft ze nog altijd de prettige beeldende schrijfstijl die goed bij de doelgroep en het verhaal past. Ze weet met haar schrijfstijl de sfeer en de omgeving goed te benoemen, waardoor je de situatie voor de geest kunt halen. De auteur weet de personages goed neer te zetten en de spanning stijgt langzaam maar zeker verder. Het is niet overal even spannend, maar dat hoeft ook zeker niet. De achterliggende vragen over de zaak blijven doorsluimeren.

In dit deel zien we inspecteur Gina Harte weer een beetje groeien en leren we meer over haar band met haar moeder kennen. Ze reflecteert aan Mary, die haar aan haar eigen moeder doet denken, en laat zichzelf, op momenten, eindelijk toe om te rouwen om de dood van haar moeder. Het is fijn om de groei van Gina te zien, aangezien dat niet in alle delen even duidelijk naar voren komt.

Haar duistere hart is weer een fijne thriller van Carla Kovach. Met ieder boek dat ze schrijft, wordt het verhaal weer beter en zo kun je niet anders dan concluderen dat dit vijfde deel niet mag ontbreken in de boekenkast van een thrillerliefhebber en er weer uitgekeken mag worden naar het zesde deel in de reeks!

Gina Harte 5 - Haar duistere hart

1  2  3  4  5

Susan Wheeler is een toegewijde moeder. Iedere dag brengt ze haar kinderen naar school, en iedere middag haalt ze hen weer op. Tot vandaag. Vandaag geeft Susan haar drie kinderen een kus voordat ze vertrekt, om nooit meer terug te keren.

Als Susans moeder Mary van haar verdwijning hoort, is ze extreem ongerust. Haar dochter logeerde al een tijdje bij haar omdat ze het zwaar had, maar Susan houdt van haar kinderen en zou ze toch nooit zomaar achterlaten? Susans zus Clare denkt er anders over. Het is nét iets voor haar zus om zomaar te verdwijnen. Susan zoekt altijd aandacht, liegt al jaren tegen haar familie en glipt ’s nachts regelmatig het huis uit. Maar als de uren overgaan in dagen wordt zelfs Clare bang.

Als Mary wanhopig op zoek is naar antwoorden, vindt ze Susans dagboek en ontvouwt zich een duister geheim uit haar dochters jeugd. Het laatste bericht in het dagboek leidt de politie naar het lokale park, waar ze een man dood aantreffen. Iedereen blijft achter met de verlammende vraag of Susan is verdwenen omdat ze het slachtoffer is… of de dader.

• Slag of stoot - Meghan Quinn