IJskoude leugens – Eva Björg Ægisdóttir  RECENSIE

Recensie: IJskoude leugens – Eva Björg Ægisdóttir

Als alleenstaande moeder Maríanna verdwijnt en een briefje op de keukentafel achterlaat, gaat iedereen uit van zelfmoord. Zeven maanden later wordt haar lichaam door voorbijgangers gevonden op de lavavelden en wordt duidelijk dat ze slachtoffer was van moord. Rechercheur Elma gaat met de zaak aan de slag en naarmate het aantal verdachten groeit, wordt de zaak steeds complexer. Ze volgt het spoor terug tot aan de jeugd van Maríanna, een meisje dat nooit was zoals anderen...

Eva Björg Ægisdóttir heeft met IJskoude leugens haar tweede thriller geschreven. De IJslandse auteur groeide op in het plaatsje Akranes dat nu centraal staat in haar boeken. Voor haar debuut Vanuit het duister kreeg ze internationaal lovende reacties.

IJskoude leugens bestaat uit twee verhaallijnen, waarbij je in de eerste leest over een jonge vrouw die van een ongewenste baby bevalt en vervolgens meer te weten komt over het leven met haar dochter. De tweede verhaallijn volgt het politieonderzoek, de zoektocht naar Maríanne en de moeilijkheid van het onderzoek.

Net als in haar eerste boek heeft Eva Björg Ægisdóttir ook in IJskoude leugens weer een erg goed uitgewerkt plot. Het is geen nagelbijtende spannende thriller, maar de auteur weet je continu dat beetje spanning en nieuwsgierigheid te geven om verder te lezen. Je wilt weten hoe het afloopt en met de beetjes informatie die je steeds weer krijgt blijf je alsmaar verder lezen. Ze weet je steeds op het verkeerde been te zetten.

Eva Björg Ægisdóttir heeft een prettige schrijfstijl die je volledig mee in het verhaal weet te slepen. Langere hoofdstukken wisselen zich af met kortere, waardoor de nieuwsgierigheid naar het vervolg blijft. Daarnaast komt ze met de nodig plotwendingen om het verhaal verrassend te houden. Een aantal personages uit het eerste komen in dit deel uiteraard weer terug, maar ook de nieuwe personages zijn prima uitgewerkt. Beetje bij beetje leer je rechercheur Elma beter kennen. De IJslandse namen blijven net als in het eerste deel lastig, maar ook dat went.

Al met al is IJskoude leugens wederom een goed opgezet verhaal waarin je personages uit het eerste deel weer wat meer leert kennen. Het plot ontrafelt zich beetje bij beetje en Eva Björg Ægisdóttir slaagt er hiermee in een sterk tweede deel in de serie neer te zetten. Ze mag zich dan ook zeker onder de grote thillernamen begeven.

IJskoude leugens

1  2  3  4  5

Alleenstaande moeder Maríanna verdwijnt en door het briefje op de keukentafel gaat iedereen uit van zelfmoord. Dan wordt zeven maanden later haar lichaam gevonden op de lavavelden en het wordt duidelijk dat ze slachtoffer was van moord. Rechercheur Elma neemt de zaak onder de loep en die zaak wordt steeds complexer naarmate het aantal verdachten groeit. Elma volgt het spoor terug tot aan de jeugd van Maríanna, een meisje dat nooit was zoals anderen…

• Slag of stoot - Meghan Quinn