Het Laatste licht - Jen Minkman RECENSIE

Recensie: Het Laatste licht - Jen Minkman

Als Moira en haar broer en zus met Halloween een Wicca-ritueel uitvoeren gebeuren er bijzondere dingen. In een gezamenlijke droom ontmoeten ze een jongen die vastzit in het landschap dat Moira eerder die dag had geschilderd. Ze bevrijden hem, maar het avontuur blijkt niet te eindigen wanneer Moira de nacht erna wéér over deze jongen droomt. De geheimzinnige en knappe Hayko blijft haar bezighouden en ze begint steeds meer aan hem te denken. Wanneer ze in haar dromen verschillende proeven moet ondergaan en moet vechten met engelen begint ze te twijfelen of ze deze Hayko ooit in het echt zal gaan ontmoeten. En dat terwijl ze langzaam verliefd op hem wordt…

Wat eigenlijk altijd goed is aan de boeken van Jen Minkman is alle achtergrondinformatie en het overduidelijke onderzoek dat ze doet voor ze aan een boek begint. Zo ook in Het Laatste Licht, waar het vrij onbekende Yezidi-geloof een grote rol speelt en allerlei elementen daar van worden verwerkt in het boek. Zo ben je niet alleen in een fantasy-wereld aan het lezen, maar komen er allerlei échte elementen naar boven. Dit maakt het heel gemakkelijk inleven in haar boeken. In Het Laatste Licht zit hier echter ook een keerzijde aan. Soms is de complexiteit ietwat hoog en zullen de echt jonge lezers misschien verward raken en niet alles kunnen volgen.

Naast het geloof van Hayko is een ander heel belangrijk element in Het Laatste Licht de banden tussen de personages. Moira en haar broer en zus hebben zo’n sterke band dat je er haast jaloers op wordt. Ze bespreken alles met elkaar en steunen elkaar in alle keuzes die ze maken. Vanaf moment één voel je dat er iets niet goed gaat tussen Moira en haar vriend Patrick en zul je bang zijn dat er iets ernstigs gaat gebeuren. Echter heeft Jen Minkman hier heel goed in gestuurd met haar verhaal, waar hun relatie wel belangrijk is, ligt de nadruk meer op Moira zelf. De ontwikkeling van Moira door het verhaal heen is ook iets waar je van kan genieten. Ze groeit zo sterk uit en weet uiteindelijk zo veel beter waar ze heen wil met haar leven. Dit leest dan ook erg fijn en dat maakt het verhaal uiteindelijk rond.

Door de schrijfstijl van Jen Minkman leest het hele boek al rap, maar de snelle ontwikkelingen van gebeurtenissen en natuurlijk uiteindelijk de hele ontknoping van het verhaal maken dat je er doorheen vliegt. De spanningsopbouw is goed en dat leest heel natuurlijk. 5 hoofdstukken voor het einde van Het Laatste Licht kan je als lezer kiezen, wil je verder lezen of laat je het bij dit einde? Een heel leuk concept en het stelt je nogal voor een dilemma. Ondanks dat het eerste einde prettig aanvoelt zul je toch willen weten wat er op deze pagina’s staat, maar deze tweede afsluiting is onnodig en de plotselinge opbouw in spanning maakt dat het geforceerd voelt. Het eerste einde is meer dan voldoende voor een prettige leeservaring.

Al met al zal Het Laatste Licht zeker niet teleurstellen. Het is een fantasy boek met realistische elementen, veel extra diepgang en goed geschreven personages. En dan maken de prachtig geïllustreerde hoofdstuktitels het helemaal af. Het is een oprechte aanrader voor iedereen die even een droomwereld in wil duiken waar nét iets meer aan vastzit dan bij andere Young Adult boeken.

Het laatste licht

1  2  3  4  5

Als Moira haar zus en broer helpt bij een Wicca-ritueel tijdens Halloween, verwacht ze niet dat hun bezwering ook echt zal werken. Ze komen in een mysterieus landschap terecht dat mijlenver weg lijkt van de steencirkel Meini Hirion in Wales waar ze met hun ritueel zijn begonnen. Natuurlijk moet het wel een illusie zijn… maar de knappe, donkerharige jongen die Moira tijdens haar trance ontmoet kan ze niet zomaar als droom wegwuiven. Hayko, de geheimzinnige vreemdeling, duikt daarna nacht na nacht op in haar dromen. Een vreemde kracht lijkt haar steeds weer terug te trekken naar het dromenland uit haar visioen, en de dingen die ze daar ziet beginnen steeds meer op nachtmerries te lijken. Maar waar Moira zich het meeste zorgen om maakt is niet dat ze in haar dromen met allerlei monsters en engelen moet vechten; het is het besef dat ze verliefd begint te worden op een jongen die helemaal niet bestaat. Wat als je écht kunt vallen voor de man van je dromen?