Spin - Lars Kepler RECENSIE

Recensie: Spin - Lars Kepler

Het is drie jaar geleden dat Saga Bauer een ansichtkaart met een dreigende boodschap over een pistool met negen witte kogels ontving. Eén van de kogels is bedoeld voor Joona Linna. Inmiddels is er zoveel tijd verstreken dat de dreiging verbleekte tot een vreemde actie. Totdat er aan een boom een zak wordt gevonden met een bijna vergaan lichaam met in de buurt een melkwit patroon. Dan blijkt ook dat vlak voor elke moord een pakketje met een tinnen figuurtje en een raadsel wordt verstuurd. Hierdoor lijkt de politie de mogelijkheid te hebben de volgende moord te kunnen voorkomen. Lukt het Joona Linna en Saga Bauer de puzzel op te lossen en de moordenaar te stoppen?

Wanneer je niet bekend bent met de boeken uit de Joona Linna serie, maakt Spin je absoluut nieuwsgierig. Vooral Joona's bezoek aan de angstaanjagende Jurek, maakt dat je ook de eerdere delen wilt gaan lezen. Wel wordt er voorin het boek gewaarschuwd dat er gebeurtenissen en details uit de eerdere delen Lazarus en Slaap onthuld worden. Namen uit deze eerdere delen komen dus ook voorbij. Wanneer je deze delen niet hebt gelezen, zul je Spin zeker een spannend verhaal zitten, misschien kost het je alleen iets meer tijd om goed in het verhaal te komen. Na één hoofdstuk ben je waarschijnlijk al helemaal verslaafd en kun je Spin nauwelijks nog wegleggen.

Door de schrijfstijl van schrijversechtpaar Ahndoril blijft Spin je in z'n greep houden. De hoofdstukken eindigen spannend, waardoor je weer door wil naar het volgende hoofdstuk. De hoofdstukken beslaan gemiddeld vier pagina's, hierdoor lees het dikke boek vrij vlot. Ook lees je in sommige hoofdstukken hoe de slachtoffers worden vermoord, waardoor je als lezer al een beetje voorloopt op Saga en Joona. Je zit de moordenaar steeds op z'n hielen, maar deze is Saga en Joona steeds net een stap voor. Dit maakt alleen maar meer dat je door wilt lezen. Daarnaast is het verhaal dat achter de moorden zit ook bijzonder, dit maakt het schrijversduo zeker uniek.

Op ongeveer tweederde van het verhaal ontdekken Saga en Joona wie de moordenaar is, maar vanaf dat moment moeten ze de moordenaar nog zien te stoppen. Lukt het Saga en Joona om de moordenaar te stoppen voor alle negen witte kogels zijn gebruikt?

Spin is een fascinerend en angstaanjagend boek, wat je onmogelijk kunt wegleggen!

Recensie: Spin - Lars Kepler

Joona Linna - Spin

1  2  3  4  5

Drie jaar geleden ontving Saga Bauer een ansichtkaart met een dreigende boodschap over een pistool met negen witte kogels. Een daarvan was bedoeld voor Joona Linna, en Saga zou de enige zijn die hem kon redden. Inmiddels is er zoveel tijd verstreken dat de dreiging verbleekte tot een vreemde actie. Tot nu.
    Aan een boom in Kapellskär wordt een zak gevonden met een bijna volledig vergaan lichaam, in de buurt ligt een melkwit patroon. Met complexe raadsels geeft de dader de politie de mogelijkheid om het moorden te stoppen.
    Joona Linna en Saga Bauer strijden zij aan zij om de puzzel op te lossen en levens te redden, maar de jacht wordt steeds gevaarlijker. Misschien is het wel onmogelijk om de moordenaar te stoppen, misschien zijn ze al gevangen in zijn web.