Jacht om Middernacht - Benjamin Read & Laura Trinder RECENSIE

Recensie: Jacht om Middernacht - Benjamin Read & Laura Trinder

Emily moet nog een laatste keer op missie om het Middernacht Uur te redden, het nachtelijke oude Londen waar de tijd is stil blijven staan en magie nog steeds bestaat. Emily reist vaak heen en weer tussen beide werelden tot dat op een dag verboden wordt, omdat mensen uit het Rijk van de Dageraad niet meer welkom zijn. Er zijn grote veranderingen gaande, maar diegene die daar achter zit, is niet helemaal eerlijk tegen de andere bewoners van het Middernacht Uur. Zal Emily haar familie en vrienden veilig kunnen houden?

Jacht om Middernacht is het afsluitende deel van de Middernacht-trilogie van Benjamin Read en Laura Trinder. De verwachtingen liggen hoog na de vorige twee delen, want deze lazen zeer vlot en zaten boordevol magie en avontuur. Het is voor de doelgroep van 10 tot 12 jaar niet altijd makkelijk om heel origineel uit de hoek te blijven komen als auteur. Welke wezens/verhaallijnen kan je gebruiken om de fantasie van de jonge lezers te prikkelen, zonder in herhaling te vallen? Het lukt Read en Trinder heel goed, met een combinatie van originele elementen en wat meer standaard verhaallijnen.

Er zit zoveel tempo in Jacht om Middernacht, dat je heel blij bent dat de hoofdstukken niet te lang zijn en daardoor een goede onderverdeling geven van het gehele verhaal. De adempauzes zijn meer dan welkom en helpen in de mooie opbouw van spanning. Het is niet zo dat het enkel naar het einde toe opbouwt qua spanning, maar tussendoor zijn er zeker ook al pieken en verrassende wendingen te vinden. Het blijft gelukkig binnen de grenzen van wat aanvaardbaar spannend en eng is om het heel leuk te houden.

De schrijfstijl bezit een soort vrolijkheid en geeft daarmee het hoofdpersonage Emily zeker karakter mee. Je kan als lezer niet anders dan van Emily houden en duimen voor haar dat het allemaal goed komt. Dat wil niet zeggen dat je al haar acties zomaar goedkeurt, want soms zit je echt met de handen in het haar waarom ze nu weer zo impulsief is. Alle personages om haar heen zijn wel een keer boos op haar, om deze karaktertrek. Toch is dat net de charme, en het feit dat ze haar onzekerheid verbergt achter een stoere buitenkant en een grote mond. De relatie met haar ouders is een element dat beter uitgewerkt had kunnen worden, maar nu ligt de focus van Read en Trinder voornamelijk op het avontuurlijke aspect van het verhaal en is er weinig ruimte voor diepgaande gevoelens.

Jacht om Middernacht is een aanrader, voor jong en oud. Eigenlijk is het gewoonweg niet voldoende om enkel dit deel te lezen, maar moet je de hele Middernacht-trilogie lezen. Voor de fans van Nevermoor is dit echt een leuke, vergelijkbare serie. Het leest erg makkelijk voor vlotte lezertjes vanaf 10 jaar, maar is door de inhoud ook aantrekkelijk van wat oudere lezers. Een flinke portie magie en avontuur zorgt ervoor dat je urenlang je omgeving kan vergeten en helemaal in de wereld van Emily zit.

Jacht om Middernacht

1  2  3  4  5

Emily hoorde een klagend gejank in de verte, gevolgd door een onheilspellend gebrul. Tarkus hapte naar adem en zijn ogen werden groot. ‘De Jacht!’ ‘De Jacht? Wat is dat?’ Hij pakte haar arm en trok haar mee. ‘Geen tijd, ze komen eraan!’

Een deur die alleen om Middernacht open gaat… een postkantoor vol magische brieven en pakketten… een gevaarlijke maar prachtige wereld vol wonderlijke wezens. Emily verlangt naar het Middernacht Uur, een magische wereld waar de tijd stil is blijven stilstaan en waar zij speciale krachten heeft. Maar ze kan er niet meer naar binnen. Mensen uit het Rijk van de Dageraad zijn niet meer welkom. Tot haar vrienden haar stiekem, vermomd als pakketje, het Middernacht Uur binnensmokkelen. Oog in oog met een nietsontziende duistere macht vecht Emily voor de magische wereld waar ze zo van houdt, met haar allerlaatste sprankje hoop.