Dieptepunt - Saskia M.N. Oudshoorn RECENSIE

Recensie: Dieptepunt - Saskia M.N. Oudshoorn

Op het eerste zicht lijkt Sacha een gewone, hardwerkende journaliste. Weinigen weten dat de column van high-class escorte Violet gebaseerd is op haar eigen ervaringen. Wanneer Sacha afscheid wil nemen van haar geheime leven ontdekt ze dat deze beslissing niet zonder gevolgen is. De situatie dreigt volledig uit te hand te lopen wanneer een collega verdrinkt na een tumultueus bedrijfsfeest en Sacha's grootste vrees dreigt waarheid te worden.

Saskia M.N. Oudshoorn schreef Dieptepunt op vraag van Kobo. Het eerste deel verscheen als zomerverhaal in de jubileumeditie van magazine LINDA. Wat een geluk dat haar uitgever er toch voor koos om het verhaal ook in boekvorm aan te bieden!

Dieptepunt is een vlot geschreven verhaal. Vanaf de eerste pagina word je als lezer meegezogen in een verhaal dat je niet meer loslaat. Saskia M.N. Oudshoorn weet perfect hoe ze de gebeurtenissen en gedachten van de personages moet verwoorden om je volledig te kunnen inleven. Ze gebruikt een beeldende schrijfstijl die ervoor zorgt dat je je als lezer een perfect beeld kan vormen van de achtergrond waartegen de gebeurtenissen plaatsvinden. Ze heeft een heldere, ongedwongen schrijfstijl.

De hoofdstukken in Dieptepunt worden steeds vooraf gegaan door een tijds- en plaatsbepaling. Dit zorgt ervoor dat je de gebeurtenissen goed kan plaatsen. Wanneer er wordt teruggegaan in de tijd is dit duidelijk.

Daarnaast koos Saskia M.N. Oudshoorn ervoor om het verhaal te vertellen vanuit twee personages: Sacha en Noor. Sacha wordt neergezet als een zelfzekere, sterke vrouw. Een vrouw die bewust heeft gekozen voor een bijverdienste als high-class escorte en zich hier niet voor schaamt. Noor is de collega van Sacha, een meer timide vrouw die in het begin van het verhaal een zweem van eenzaamheid rond zich heeft. Naarmate het verhaal vordert, evolueren de personages. Sacha durft hulp vragen en Noor handelt kordaat om haar collega te helpen. Als lezer ben je getuige van de ontwikkeling van een mooie vriendschap.

Dieptepunt is een verzameling van verschillende boekgenres. De spannende verhaallijn wordt gecombineerd met een romantische toets waardoor het boek zeker binnen het feelgood-genre past. Op het einde heeft het boek zelfs een morele functie, wanneer Sacha de nadruk legt op het feit dat het niet oké is om privéfilmpjes te delen zonder medeweten van diegenen in het filmpje. Hoewel dit belerend zou kunnen overkomen, geraakt Saskia M.N. Oudshoorn ermee weg omdat Sacha zo een geloofwaardig personage is.

Dieptepunt is een boek dat je onmogelijk nog aan de kant kan leggen als je eraan begonnen bent. Het meeslepende verhaal neemt je mee in een ontluikende vriendschap tussen twee sterke vrouwen die buiten hun wil om in grimmige situatie terecht komen en moeten vechten om te overleven. Een absolute must-read!

Recensie: Dieptepunt - Saskia M.N. Oudshoorn

Dieptepunt

1  2  3  4  5

Sacha werkt voor het tijdschrift Aimer dat, naast de artikelen die ze onder haar eigen naam schrijft, ook een column publiceert waarin ze anoniem verhalen over haar bijbaan als escort uit de doeken doet. Behalve haar bazen is niemand op de hoogte van dit geheime deel van haar leven. Tijdens het spetterende jubileumfeestje van het blad vertrouwt ze hen echter toe dat ze wil stoppen met haar baan als escort en dus ook met het schrijven van de column. Maar dan verdrinkt een van haar collega’s onder dubieuze omstandigheden en komt Sacha’s leven in een stroomversnelling terecht.