Tequila en tulpen - Gaby Rasters RECENSIE

Recensie: Tequila en tulpen - Gaby Rasters

Anouk heeft de Bloemenstal van haar schoonzus Carmen overgenomen. Al snel krijgt ze last van een groep hangjongeren die de sfeer rond haar Bloemenstal verpest. Gelukkig krijgt Anouk hulp van jongerenwerker Marc om de groep hangjeugd aan te pakken. Marc praat de taal van de jongeren en weet goed met hen om te springen. En hij weet niet alleen bij de tieners de juiste snaar te raken...

Tequila en tulpen is het tweede deel van De Bloemenstal-serie van Gaby Rasters. In het eerste deel van De Bloemenstal, Mocktails en magnolia's, wordt de bloemenstal van Carmen geïntroduceerd. Ook nu speelt de bloemenstal in het Vondelpark een belangrijke rol, maar nu staat er een nieuw hoofdpersonage centraal: Anouk. In het eerste deel is Anouk kort geïntroduceerd, maar nu voert haar stem de boventoon: Tequila en Tulpen is geschreven vanuit haar perspectief. Je leert als lezer Anouk goed kennen in haar onzekerheden rondom haar toekomst en haar zoektocht in de liefde.

Het boek is goed op zichzelf te lezen, maar het heeft wel toegevoegde waarde om eerst het eerste deel van de serie te lezen. In het eerste deel wordt namelijk al een groot deel van de hoofdrolspelers geïntroduceerd, zoals Carmen, Florian, Anouk, vriendinnen Tanja, Ellen en Jessy en vriend Tom. Het is een hartverwarmend gezelschap, iedereen ziet naar elkaar om en helpt elkaar naar het geluk. Heerlijk om over te lezen en zeer feelgood!

Als aanvulling op de personages worden in Tequila en Tulpen nieuwe personages voorgesteld. Ook leren we als lezer het verhaal achter enkele hangjongeren kennen. Het thema van de hangjongeren is boeiend gekozen en maatschappelijk actueel. Het staat dichtbij auteur Gaby Rasters zelf, die in de gemeente Eindhoven werkzaam is als programmamanager Jeugdoverlast en Jeugdcriminaliteit en werkt aan de veiligheid in Eindhoven. Je merkt in het boek dat de auteur betrokken is op het onderwerp en er kennis over heeft, waardoor het geschrevene realistisch overkomt. Het onderwerp geeft een diepere laag aan deze feelgood-roman.

De cover van het boek is in de stijl van het eerste deel van de serie, maar dan met tulpen en tequilaglaasjes en uitgevoerd in andere kleuren. Het is een aansprekende cover die uitstraalt dat het om een feel good verhaal gaat. Auteur Gaby Rasters heeft een toegankelijke schrijfstijl, waardoor het boek heerlijk leest. De toon van Gaby Rasters is vrij luchtig, maar toch weet ze met de verhalen van de hangjongeren, hun moeders en de toewijding van Anouk voor de hangjongeren diepgang te brengen in dit feelgood verhaal. De uiteindelijke afloop van de verschillende verhalen is misschien wat te idyllisch en gelukkig, maar het past wel bij een goede afloop zoals dat gewoon is bij feelgood verhalen.

Na het lezen van de eerste twee delen ben ik zeer benieuwd naar het derde en laatste deel van De Bloemenstalserie: Likeur en Lelies. Wat brengt de inspirerende omgeving van De Bloemenstal dan teweeg?

Recensie: Tequila en tulpen - Gaby Rasters

Tequila en tulpen

1  2  3  4  5

Anouk heeft de bloemenstal van Carmen overgenomen, maar merkt dat er minder klanten naar haar winkel komen vanwege een groep hangjongeren. De brutale jongerenwerker Marc biedt niet alleen hulp, maar meer dan dat. Anouk leert de alleenstaande moeder Liz kennen en merkt al snel dat zij ook wel wat geluksmomentjes kan gebruiken!