Het knipmes - Nadja van Sever RECENSIE

Recensie: Het knipmes - Nadja van Sever

Joppe is de pleegzoon van twee vaders, Koen en Timon. Hij wil helemaal niet bij Koen en Timon zijn, maar bij zijn eigen moeder, maar die wil hem niet meer zien. Joppe heeft het hier moeilijk mee en dat uit zich in driftbuien en heel veel woede. Als Koen en Timon dan ook nog een pleegzusje, Fleur, in huis nemen, zijn de rapen gaar. De driftbuien worden frequenter en heftiger, en Joppe haalt zijn knipmes tevoorschijn. Joppe vindt dat dit meisje zich niet mag bemoeien met zijn leven en zo snel mogelijk weer moet gaan.

Nadja van Sever is leerkracht in België en schrijft jeugdboeken rondom maatschappelijke thema's. Zo ook deze keer, in Het knipmes worden actuele thema's zoals pleegzorg, zelfbeschadiging en homohuwelijken besproken. Dit gebeurt in een aansprekende korte verhaalvorm voor kinderen vanaf 10 jaar. Het is erg knap hoe van Sever deze thema's weet te bespreken in een informele sfeer.

Joppe heeft het er lastig mee dat zijn pleegvaders een dochter in huis nemen en haar zijn zusje noemen. Hij bedreigt haar met een mes. Joppe krijgt last van enorme driftbuien en dwangmatig krabben. Uiteindelijk gaat Joppe naar een paar afspraken van psychologe Jill waar zij zijn gevoelens met hem bespreekt. Joppe maakt een duidelijke ontwikkeling door en het boek sluit af met een hartverwarmend einde.

De gebeurtenissen in Het knipmes volgen elkaar in een snel tempo op, waardoor het boek interessant blijft voor kinderen. Er gebeuren veel heftige dingen, maar dit wordt goedgemaakt met positieve aspecten. Er zijn ook een aantal leuke illustraties in het boek te vinden en de cover is aansprekend.

De manier waarop de woede en frustratie van Joppe beschreven wordt is erg knap gedaan en wellicht herkenbaar voor sommige lezers. Je kunt je goed inleven in Joppe en de reden van zijn pesterijen, maar ook in zijn zusje Fleur. Dit boek is een aanrader voor alle kinderen om meer te leren over deze thema's en empathie te ontwikkelen voor andere mensen.

Recensie: Het knipmes - Nadja van Sever

Het knipmes

1  2  3  4  5

Joppe is de pleegzoon van Koen en Timon. Hij wil helemaal geen pleegpapa’s. Hij wil bij zijn eigen mama gaan wonen, maar die wil hem niet meer. Als Koen en Timon ook nog een pleegdochter in huis gaan opnemen, houdt Joppe het voor gezien. Hij reageert zich af op het schoolplein, op de huisraad, op zijn papa’s, maar vooral op zijn ‘zusje’. Maar het helpt hem niet. Misschien wordt het tijd om zijn knipmes tevoorschijn te halen …