Irma's Geheim – Lena Johannson RECENSIE

Recensie: Irma's Geheim – Lena Johannson

Irma's geheim is het derde en laatste deel in de trilogie De vrouwen van Beiersdorf van Lena Johannson. Een mooie historische roman, gebaseerd op ware gebeurtenissen.

In dit deel staat Irma centraal. Irma is getrouwd met Eckart, senator en samen hebben ze een zoontje: Ole. Irma schildert onder de naam Mynona en mag voor de tweede keer exposeren in Londen. Na de tentoonstelling vraagt iemand haar om een Rembrandt voor hem na te schilderen. Het idee prikkelt haar nieuwsgierigheid, maar is dit wel zo'n slim idee? We lezen ook weer over het leven van Toni en Hermann en Oscar en Gertrude. Naast successen en onverwachte ontmoetingen, is er helaas ook de nodige tegenslag.

Irma's Geheim wordt verteld vanuit verschillende perspectieven. We kruipen in de huid van de drie vriendinnen Irma, Gertrude en Toni. Dit maakt dat je je als lezer goed in kunt leven in de drie vrouwen en hun keuzes extra snapt. Toni is, in tegenstelling tot Irma en Gertrude, niet welvarend. Dit maakt haar af en toe onzeker. Ook Irma is onzeker en bang om fouten te maken. Gertrude maakt zich vooral zorgen om haar man Oscar. Hij wil alles voor iedereen doen en hij is een ontzettend sociale werkgever, maar loopt zichzelf daarin vaak voorbij. 'Oscar wilde de wereld beter maken. Een beetje maar, maar wel overal waar dit mogelijk was.'

Je kunt goed merken dat het verhaal zich afspeelt aan het begin van de twintigste eeuw. 'Een schilderes uit Zeeland..droeg zelfs een broek!' en 'Het reizen met een automobiel is nog steeds oncomfortabel.' Desondanks is Irma's Geheim erg vlot geschreven. De hoofdstukken zijn kort en samen met het wisselende perspectief maakt dit een echte pageturner.

Af en toe zitten er ook grappige scènes in het verhaal. Het stukje waarin Toni's aangenomen dochter Ellma geen zin heeft in haar soep bijvoorbeeld. Heerlijk onschuldig.

Lena Johannson heeft de thema's vriendschap, verzoening en verlies mooi in het verhaal verwerkt. Er komen ook allerlei interessante feitjes in het verhaal naar voren: de manier waarop reclame zich ontwikkeld heeft en het ontstaan van de Labello-stift.

'Als je er nog bent voltrekken de veranderingen zich zonder dat je er erg in hebt. Maar zodra je weg bent en na een poosje terugkeert, lijk je amper nog iets terug te kennen.'

Irma's geheim is een heerlijke roman, die niet alleen vlot leest, maar ook nog eens leuke historische feitjes bevat. De drie delen uit de trilogie zijn prima los te lezen, maar als je houdt van historische romans, raad ik zeker aan om bij deel 1, Gertrudes besluit te beginnen!

De vrouwen van Beiersdorf 3 - Irma’s geheim

1  2  3  4  5

Hamburg, 1912. Oscar en Gertrude Troplowitz zijn gelukkig samen en als bedenkers van de Nivea-creme hebben ze groot succes. Samen besluiten ze hun lang gekoesterde wens waar te maken: een reis naar Amerika. Inmiddels zijn er over de hele wereld filialen van hun bedrijf, Beiersdorf, te vinden en ook het aantal werknemers is enorm gegroeid. Irma, een goede vriendin van Gertrude en kunstenares, gaat voor het bedrijf een van de eerste reclameposters ontwerpen; een voor die tijd revolutionair idee. Het wordt een sensatie. Maar er pakken zich donkere wolken samen boven Irma: ze wordt verdacht van medeplichtigheid bij een vervalsingsschandaal. Bovendien staat de Eerste wereldoorlog voor de deur. Het bedrijf raakt in een crisis en sleurt Irma en haar vriendinnen mee…

• Slag of stoot - Meghan Quinn