Het verkeerde meisje - Angelique Haak RECENSIE

Recensie: Het verkeerde meisje - Angelique Haak

Op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats. Nee Amelie is op de goede tijd en op de plaats waar ze moet zijn als ze van haar fiets wordt getrokken door een gemaskerde man. Ze wordt wakker in een vochtige, donkere kelder waar ze zich suf piekert over een motief. Waarom moest deze man juist haar hebben? Is het in opdracht van haar gokverslaafde, bijna ex-man Vince? Wil hij losgeld van haar rijke vader? Of heeft hij een vergissing gemaakt en is zij het verkeerde meisje?

Wil je je laten verrassen lees dan niet verder. Het boek heeft geen flaptekst en door er blanco in te gaan wordt het nog spannender. Het verkeerde meisje van Angelique Haak is een superspannende pageturner die je vanaf het begin in zijn greep houdt. Haak schrijft toegankelijk, met vaart en precies genoeg details om een beeld te krijgen van hoe een psychopaat gevormd wordt. ‘Alleen de allersluwsten…’ gaat onder je huid zitten. Hoe kan iemand tot zoiets in staat zijn, zijn we allemaal niet een beetje gestoord? Zelfs Amelie?

Stukje bij beetje ontrafelt zich het verleden van Amelie en haar ontvoerder. En van Jolijn, het meisje dat zich ook in de kelder bevindt. Wie is zij werkelijk? Hoe toevallig is het dat ze zoveel raakvlakken hebben? Is alles wel echt of leidt Amelie aan waanideeën door de epilepsie waar ze door de stress weer last van krijgt. Elke keer als je denkt het antwoord te hebben wordt je weer op het verkeerde been gezet waardoor je het boek niet weg kunt leggen. Verrassend, sterk, gruwelijk en meedogenloos.

Het idee voor Het verkeerde meisje kwam door een column van Claudia de Breij met de titel Juiste plaats, juiste tijd en een afschuwelijk nieuwsbericht over een Britse tiener die een hond van een klif gooide terwijl zijn vriend het filmde. De column raakte Haak omdat we het heel gewoon vinden om te zeggen ‘op de verkeerde tijd, op de verkeerde plaats’ als bijvoorbeeld iemand verkracht wordt. Alsof hij/zij iets verkeerd deed in plaats van de verkrachter. Het nieuwsbericht deed haar afvragen hoe je als kind tot zoiets in staat kan zijn. Hoe loopt dit af? Wordt zo iemand een psychopaat, een moordenaar?

Haak heeft zich ongetwijfeld goed ingelezen in deze thema’s, in het boek wordt het levensecht beschreven op een manier waardoor je een band en sympathie krijgt met de ontvoerder. Het verkeerde meisje kun je niet wegleggen vanaf de eerste tot de laatste pagina houdt het je in de greep. Verrassende wendingen, met vaart geschreven maken dat je op het puntje van je stoel blijft zitten. Een echte aanrader!

Het verkeerde meisje

1  2  3  4  5

Juiste tijd, juiste plaats. Toch ging het gruwelijk verkeerd… Op een ochtend wordt Amelie van haar fiets getrokken door een man met een angstaanjagend masker op. Hij sluit haar op in een hermetisch afgesloten kamer, waar ze probeert te overleven. Ondertussen probeert ze te ontdekken waarom de ontvoerder juist háár moest hebben. Is het hem te doen om losgeld van haar rijke vader? Speelt haar dubieuze bijna ex-echtgenoot Vince een rol in het geheel? Of heeft haar ontvoerder zich vergist en is zij simpelweg het verkeerde meisje?