Het meisje achter het prikkeldraad - Imogen Matthews RECENSIE

Recensie: Het meisje achter het prikkeldraad - Imogen Matthews

Oorlog is helaas van alle tijden. Erover schrijven om niet te vergeten wat er gebeurd is, is een reden waarom veel auteurs in de pen kruipen en een aspect van de oorlog in hun (fictie)werk belichten. Zo ook Imogen Matthews. Haar moeder groeide op tijdens de hongerwinter van 1944-45 en maakte de Duitse bezetting zelf mee. Op die manier vernam de auteur uit de eerste hand wat het was om te leven in de Tweede Wereldoorlog. Net als velen realiseerde ze zich echter niet dat er ook concentratiekampen in Nederland bestonden. Dat besef kwam pas toen ze Kamp Amersfoort bezocht, waar ze dankzij de gids ook meer te weten kwam over het dagelijkse leven in het concentratiekamp. De gids adviseerde haar het boek Bij de beuk linksaf te lezen waar een vader en een zoon briefjes in en uit een kamp smokkelen. Het werd het uitgangspunt voor het boek dat Imogen Matthews zelf schreef, Het meisje achter het prikkeldraad.

Het meisje achter het prikkeldraad heeft een opvallend gelijklopende verhaallijn als Bij de beuk linksaf. Boerenzoon Frans wordt met een vervelend taakje opgezadeld. Hij moet de aardappelschillen uit Kamp Amersfoort ophalen zodat het vee op de boerderij te eten heeft. Wat hij op het kamp ziet, tart alle verbeelding. Hij besluit daarom met zijn vriendin Saskia een clandestiene brievenhandel op te zetten zodat de mensen uit het kamp hoop kunnen houden: een briefje van het thuisfront boezemt hen moed in om stand te blijven houden, terwijl hun familieleden zich vasthouden aan elk sprankeltje nieuws. Net als in elke oorlog zijn er verraders in het spel en het duurt helaas niet lang voordat hun gesmokkel wordt onderschept, met alle gevolgen van dien.

Het meisje achter het prikkeldraad komt eerder traag op gang. Dat heeft te maken met de sfeersetting die Imogen Matthews moet creëren. Eerst moet er een duidelijk beeld komen van hoe het dagelijkse leven onder de bezetting en in de kampen is voordat ze een groter element van spanning kan toevoegen. Toch is het niet helemaal duidelijk waar het echte spanningselement in het verhaal ligt. Afgaand op de titel zou dat spanningselement pas helemaal op het einde komen, maar het lijkt ook aannemelijk dat de auteur helemaal geen spanning op het oog had: de geschiedenis van Kamp Amersfoort vertellen is immers ook al een goede insteek.

Een belangrijk thema in het verhaal is de impact die individuen kunnen hebben. Niet alleen de individuen die zich buiten het kamp bevinden, maar ook zij die binnen het kamp een rol van betekenis spelen. Er kan binnen de geschiedschrijving en binnen het verhalen over oorlog in het algemeen niet genoeg benadrukt worden hoe betekenisvol de gewone mens is geweest. Dat heeft Imogen Matthews hier bijzonder goed in kaart gebracht.

De stijl van het boek is eenvoudig en daardoor heel toegankelijk, zeker ook voor een jonger publiek. Hoewel het boek over gruwelijke zaken handelt, is alles op een heel serene manier neergepend. Dit Het meisje achter het prikkeldraad kan daardoor zeker ook op school gelezen worden.

Hoewel het in het licht van Bij de beuk linksaf bevreemdend is om zo'n gelijklopend verhaal te lezen, is Het meisje achter het prikkeldraad een goed geschreven en vlot lezend boek. De lezer krijgt een goed beeld van de impact die individuen kunnen hebben in oorlogstijd, daarenboven is het een meerwaarde om meer informatie te krijgen over Kamp Amersfoort, terwijl voorheen in fictiewerken vaak de nadruk lag op Duitse concentratiekampen.

Het meisje achter het prikkeldraad

1  2  3  4  5

Amersfoort, 1944. De bezetting is een dagelijkse realiteit voor de jonge geliefden Saskia en Frans, met het concentratiekamp net buiten de stad. Frans reist elke dag naar het kamp om het keukenafval op te halen. Als een gevangene hem smeekt een brief naar buiten te smokkelen, besluit Frans dat te doen, ook al brengt dat hemzelf en zijn familie in gevaar. Samen met Saskia verzamelt Frans honderden brieven van gevangenen, en brengt hij de antwoorden terug naar het kamp. Maar dan wordt Saskia opgepakt en opgesloten in Kamp Amersfoort, en Frans zoekt wanhopig naar een manier om haar te redden. Hij zal haar moeten helpen ontsnappen uit het kamp – ook al zegt iedereen dat dat onmogelijk is…