Bijna kerstmis - Marijke van den Elsen RECENSIE

Recensie: Bijna Kerstmis - Marijke van den Elsen

In Bijna Kerstmis van Marieke van den Elsen heeft het bedrijf van Anna, dat ze samen met twee anderen (Nadine en Thijs) runt, dringend behoefte aan geld en dus aan investeerders. Als ze tijdens een kantoorfeestje in een dronken bui een bericht stuurt aan haar ex-vriend David, die ze al jaren niet meer heeft gezien, is hun ontmoeting daarna een ramp en ziet ze genoodzaakt het aanbod van haar rijke vader aan te nemen, die als voorwaarde voor de geldlening stelt dat ze geen contact meer heeft met David. Niet moeilijk, toch?

Bijna Kerstmis is een kort verhaal, dat zich afspeelt in december en de cover geeft de indruk dat het een kerstverhaal zou zijn, alleen is dan niet echt zo. De hoofdstukken worden aangeduid met data, dat is het enige dat verwijst naar de aanloop naar de kerstdagen.

Het verhaal in Bijna Kerstmis wordt afwisselend verteld in de ik-vorm door Anna en Nadine, een van de andere eigenaren van het bedrijf. Hoewel dit normaal gesproken een schrijfwijze is waardoor een verhaal meer lagen krijgt, is dat in dit geval niet zo. Het is wat ongeloofwaardig. De acties van Anna en Nadine zijn dat soms ook. Hoe zo zie je je ex-vriend na jaren weer terug en pak je meteen de (intieme) draad gelijk weer op? Die eerste ontmoeting tussen Anna en David is ook wel hilarisch. En Nadine wil eigenlijk bijna alles wel voor doen voor geld, wat niet helemaal fijn overkomt.

De opbouw van het boek is prima, ook maken de personages een groei door. De les die kan worden geleerd door het lezen van dit boek, is dat je nooit in een dronken bui een email of appje moet sturen, naar wie dan ook.

De schrijfstijl is wel fijn, het verhaal leest goed en vloeiend. Het zijn korte hoofdstukken en tijdens het lezen word je toch wel nieuwsgierig wat er al die jaren geleden is gebeurd tussen Anna en David, de karakters komen in die zin goed over. De nieuwe relatie die tussen hen ontstaat, is wat geforceerd. Meer pagina's was misschien beter geweest. Het einde is wel verrassend te noemen.

Al met al is Bijna Kerstmis van Marieke van den Elsen een leuk boekje, niet echt een kerstnovelle, een boek voor tussendoor en dat je in een middag of avond zo uit hebt. Het was wat leuker geweest als er echt een kerstgevoel in verwerkt zat, nu is het enige wat kerstversieringen en cadeautjes, terwijl Anna toch dol op Kerst is. Met meer pagina's, waardoor er meer diepgang in de karakters en het verhaal zou zijn verwerkt, was dit verhaal wat mooier geweest en was er een echt kerstgevoel. Nu is het eigenlijk een verhaal over een oude liefde, wat natuurlijk een prima thema is.

Recensie: Bijna kerstmis - Marijke van den Elsen

Bijna Kerstmis

1  2  3  4  5

Romantisch en humoristisch kerstverhaal van Marijke van den Elsen. Heerlijk Tussendoortje voor de feestdagen! Anna is dol op kerstmis. Het liefst slaat ze Sinterklaas over en gaat ze meteen door naar de gezelligste tijd van het jaar. Maar dit jaar gaat het allemaal anders dan ze gehoopt had. Haar bedrijf heeft dringend geld nodig: als ze weer met haar ex David in contact komt wil ze hem een zakelijk voorstel doen. Maar dan belanden ze in een gênante situatie en zijn haar kansen op een investering wel verkeken. Er zit niets anders op dan de hulp van haar rijke vader te accepteren. Hij heeft wel één voorwaarde: ze moet uit de buurt blijven van David. Maar kan Anna dat wel?

• Slag of stoot - Meghan Quinn